Adina Nyström

2011-05-03
15:01:00

Rida Alternativ Dressyr

Jag tycker allmänt när jag läser hästbloggar att de flesta rider alldelens för mycket på ridbanan och när de väl rider ut är det lekturer med massvis av galopp osv. Det är absolut ingenting fel med detta, men jag tänkte ge några exempel på övningar man kan göra ute i skogen så att man kan få hästen lösgjord på samma sätt som om man red på banan. Att kunna träna i skogen gör vardagen roligare och mer varierad.

Till och börja med kan du alltid flytta för skänkeln över vägen, öppna, sluta, skänkelvikning, små serpentiner om vägen är lite bredare och du har en mindre häst. Kommer du till en korsning eller vändplan kan du alltid jobba lite volter där.

I skogen kan du rida volter runt träden, få hästen att böja ordentligt i hals och kropp men glöm inte att rakrikta mellan träden. Du kan på så sätt rida serpentiner eller åttvolter osv. Ofta kan marken vara lite ojämn, men skritt runt träd är bra. Trav kan man alltid prova om träden inte är så nära inpå varandra och om underlaget tillåter. Hittar du ett nerfällt träd kan du alltid gå i serpentiner/volter över trädet, få hästen att böja ordentligt men rakrikta över stammen. Då måste hästen använda benen mer när den går över och mjukas upp i dina små serpentiner - en mycket bra, jobbig och lösgörande övning!

Det finns alltid backar som man kan klättra uppför och nerför. Om det är brant kan du hoppa av och gå bredvid hästen eller så sitter du på. Se till att alltid skritta nerför backarna för att inte slita onödigt mycket på hästens framben. Om backen du ska uppför är riktigt brant ska den helst inte ridas i trav eller tölt. Galopp eller skritt är det som gäller då trav är väldigt påfrestande. Tyglarna ska vara lösa så att hästen kan röra huvudet för att underlätta och du ska sitta lätt framåtlutad. Du får absolut inte hamna i bakvikt då er balans kan rubbas och ni tippar bakåt.

Om du rider med någon annan kan ni öva tempoväxlingar. Ni rider på led i t ex kort trav, sedan ökar den som är bakom dig och rider om dig för att sedan sakta ner till kort trav och du rider om den i ökad trav. I denna fas jobbar ni både tempoväxlingar och även att din häst ska lyssna på dig och tåla att bli omriden. Denna övning kan göras i alla tempon. Ni kan även träna på att rida bredvid varandra och hålla samma tempo. Det blir svårare desto fler ni blir.


Bild på mig, Evelina och Sara Ö ridläger 2009. Här rider vi bredvid varandra på en volt, mycket bra övning


Kommentarer:

hihi skönt. och jag slutar också vid tolv imorgon. massa najs. och det borde inte heta BI, det borde heta IF. hihi. ställ gärna en fråga i min lilla frågestund! :))

2011-05-03 @ 17:32:29

tack så mycket, svaren kommer upp om någon dag! :)

2011-05-03 @ 17:40:50
#3: Maja

Du har helt rätt, jag har ju ingen egen häst utan rider bara en gång/veckan på ridskola, så då är det ju ganska självklart att vi mest är på ridbanan, tror vi typ brukar rida ut 1-2 gånger per termin, men sen tycker jag att det är roligare att rida på banan ;P Men om man skulle rida ut med bara några kompisar skulle nog det vara roligt :)

Aja, tillbaka till ämnet. Jag håller verkligen med dig, brukar faktiskt försöka att ställa och hålla på när vi väl rider ut, bara för att jag inte vill sitta och "åka häst"

Sv: Vilken kanal går det programmet på då? För jag har bara 1,2,4,6 typ xd

Puss<3

2011-05-03 @ 17:49:09

Hej igen, haft en bra helg? :) Kram

2011-05-03 @ 18:54:49
#5: Rebecka

Sv; det känns helt ok, men jag kände det fortfarande på väg hem från stallet flera timmar senare :/

2011-05-03 @ 19:04:49

SVAR: nej Adina, jag har spelat basket. I samma lag som Tove. Jag slutade i höstas dels för att jag var förkyld så mycket och dels för att träningarna blev så oseriösa. Men jag tränade och spelade basket i tre år. =)

2011-05-03 @ 19:26:17
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: