Adina Nyström

2011-05-04
18:04:23

Lektion för Sylvia

ÄNTLIGEN var det lektionsdags igen! Sist jag red för Sylvia var väl ungefär 5 månader sedan, i början/mitten på december, vilket är på tok för lång tid.. Började med att skritta igång och Funi var väl ungefär som vanligt. Sylvia bad mig korta tyglarna, hålla händerna stilla och börja flytta för skänkeln på volt. När Funis bakben började arbeta släppte han lite i munnen och jag fick ge efter. Sylvia gav oss lite bakläxa - Funi har stelnat till nu igen.

Efter att jag flyttat lite för skänkeln och han började släppa lite började vi med en ny övning som varken jag eller Funi testat förut. Vi red efter fyrkantsspåret i skritt i vänster varv och gjorde sedan sluta med ansikte och rumpa in mot mitten och flyttade med hjälp av vikt och ytterskänkel honom på en volt i just vänster varv. Alltså lite som att göra en bakdelsvändning men man lirkar in huvudet så det blir sluta istället för öppna. Detta var superkrångligt och varken jag eller Funi fick till de första försöken. När det gick hyfsat i båda varven började vi tölta.

Nu blev det hela mycket krångligare - men ändå lättare på en punkt då det blev bättre energi. Då jag absolut inte fick till slutan här så började vi med en vanlig bakdelsvändning/öppna i tölt. Korta tyglar, stilla händer och ge efter när han ger efter. Vi drar inte ner honom, utan vi håller stilla och belönar när han sänker sig - och han sänker sig för att vi får igång motorn bättre i vändningarna. Efter ungefär 20 minuters snurrande på dessa tillbaka-volter började det släppa lite bättre i det svåra höger och det lite bättre vänstervarvet.

Började då kräva lite mer sluta av honom i åtminstone vänstervarvet och det gick väl hyfsat. Menmen, jag förstår hur mycket jag måste träna nu inför tävlingen. Får lite ångest typ. Måste försöka trycka in ett till pass med Sylvia för att få lite mer tips - det kan verkligen behövas.. Men det positiva med detta pass var ändå att jag fick in en bra känsla som jag kan sträva efter nu de sista tre veckorna som är kvar innan det är tävlingsdags, bara att köra stenhårt nu de sista veckorna!


för långa tyglar *KLAPP KLAPP KLAPP* för långa tyglar *KLAPP KLAPP KLAPP* för långa tyglar


Kommentarer:
#1: Alma

Vad ska du tävla? :D

2011-05-04 @ 18:13:37
#2: Maja

Vilken übersöt ponny! :)

2011-05-05 @ 05:30:42
#3: Caroline

Sv; Ja verkligen. Jätteskönt att få hjälp! :)

2011-05-05 @ 06:06:02
#4: Yrsa

Japp bara 19 dagar, sen kommer turisterna och ska "ha hästarna" ;)

Sen är jag hemma 3 dar, och åker sen till Island på obestämd tid :)

Så det blir en semester på 19 dagar haha :D

2011-05-05 @ 07:06:20

mysig bild och du verkar vara nöjd med träningen :) skulle va kul och se någon film på er!

2011-05-05 @ 13:21:43
#6: Alma

sv; Jo, jag håller med! Sen är det ju bättre för Loki också med högst 3 medryttare än typ 5-7 olika.



Vad kul! Jag hoppas att det går bra för dig:) vilket datum ska du tävla?

2011-05-05 @ 16:02:56

Har du testat till exempel yoga och några sådanna trick? De är bra för hästar som är lite stela =)



sv: Visst blev det najs?! :SD

2011-05-05 @ 16:47:24

sv: nej det finns ett trick som heter 'yoga' som strechar ut ryggen/halsen =) Och ett annat som också sträcker utt ryggen som kallas 'bergs-geten' =) Kan lägga upp ett inlägg om yoga senare, det kan Amigo. Bergs-geten har vi inte provat på så mycjket än =)

2011-05-05 @ 16:56:54
#9: Anna

Sv: Jaow det är ganska svårt att slita blicken från honom :)



Vilken/vilka grenar ska du tävla i? (förlåt om jag missat det)

2011-05-05 @ 20:25:23
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: