Adina Nyström

2011-05-23
15:59:21

Lektion för Sylvia

Nu var det dags för lektion igen! Boots på dessutom. Började med att skritta igång honom på egen hand, flyttade för skänkeln på volt och skrittade vidare när han släppte. När Sylvia kom travade jag igång lite på volt, böjde honom i halsen och för att han skulle gå lång och låg. Efter några varv på volten i båda varven började vi med samling.

Skritt rakt fram efter fyrkantspåret > Halt > Rygga > Skritt. När han gjorde det med lite energi började jag efter ryggningen samla honom och sedan fick han länga för att sedan göra halt och rygga igen. Tänkte på att försöka få honom att stanna lång och låg i formen även när jag gjorde halt, satte igång honom eller ryggade. När det nästan gick bra övergick vi till att från halten, samla skritten och sedan börja tölta.

Funi har en tendens till att bli travaktig i tölten och när han blir travtaktig, det är när rumpan och ryggen är helt borta. Därför fick jag idag tänka "passtakt, passtakt, passtakt" bara för att då jobbar han bättre med bakdelen och jag får en bättre takt. Det där med att känna travtakt tror jag har försvunnit lite från mitt närminne. Men nu måste jag skaka fram det! Dock när jag hade boots idag blev det mycket jobbigare att rida in bakdelen.

När jag hittade takten bättre, och kunde hålla den på rakt spår ett bra tag vilade vi lite innan vi sedan red ett fyrgångsprogram för Sylvia. Hon coachade mig under tiden som jag red, berättade när han gjorde som han skulle så jag fick in känslan för rätt takt, travtakt och passtakt. Sedan jobbade vi lite på bristerna jag visade i programmet, vilket var avsaktningar + galoppfattningarna. Att få honom att gå bra direkt och inte låta det ta en hel långsida innan jag ridit in honom. Få honom att skritta lugnt efter galoppen trots kort tygel och även tempoväxlingar i trav. Han var jätteduktig på att ta trav efter galoppen, inte en gång fick jag tölt och han stressade inte heller iväg i galopp så fort som han fick chansen. Okejdå, någon gång men mycket bättre än normalt!

Jag är jättenöjd med dagens pass, imorgon rider Kristin och sen ska jag väl se om jag hinner rida en dag till innan tävlingen. Nu känns allting positivt inför tävlingen! Åh vad jag längtar! :)


Gammal bild, men jag har inte hunnit fotografera några nya på senaste tiden.


Kommentarer:
#1: Anna

Vad roligt att det går bra :) Lycka till på tävlingen

2011-05-23 @ 16:44:14
#2: Natalia

Tack för tipsen :D

2011-05-23 @ 17:42:43
#3: anna

lycka till på tävlingen :D

2011-05-23 @ 18:26:01
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: