Adina Nyström

2011-05-05
17:00:44

För Stor/Liten Ryttare

När det kommer till storleken på ryttaren i jämförelse med hästen tycker jag faktiskt att stor del av alla ryttare är på tok för små för sina hästar. En lagom storlek är att fötterna ska vara vid hästens mage eller en bit under enligt mig. Inte mitt på hästens mage som det allt för ofta är? En ryttare som är för liten kommer ha svårt att få in hästen mellan hjälperna och kunna rida hästen på rätt sätt, om den är lite längre kommer den komma åt hästen mycket lättare. Nu säger jag inte att ingen kan rida sina stora hästar, för det kan en hel del - men det krävs en mycket bättre ryttare för att klara av att rida in en för stor häst mellan skänklarna.

Många tycker att det är djurplågeri att rida islandshästar. Jag kan hålla med om att vissa manliga ryttare är för stora för sina hästar, men uppenbarligen håller islandshästarna? Att sätta en isländsk man på en connemara 140 i mankhöjd hade säkert också orkat och hållit. Om inte så ser vi att islandshästarna är byggda för att bära tyngre personer och då behöver inte vi diskutera längden på islandshästryttare igen. Vad tycker du är "the perfect match" mellan ryttare och häst?


Detta tycker jag personligen är rätt längd på ryttaren i förhållande till hästen, längre går bra - men så mycket kortare ska man nog inte vara.


Kommentarer:

SVAR: ignorerar din sarkasm, den är juu det! :'D och kul att du gillade mina svar, hihi! vad tyckte du om bilderna då... bubblisarna :D

2011-05-05 @ 17:33:43
#2: Alexandra

Jag håller helt med dig.

Undantag är ju om hästen lyssnar bra på sätet, då räcker ju nästan det :)

2011-05-05 @ 17:37:28

tack :D jag lär nog variera mellan det också beroende på vad jag känner för ;)

2011-05-05 @ 17:41:14
#4: Maja

Sv; Tack! :) Ja, han är min ;)

2011-05-05 @ 17:56:21
#5: angelica

Hej vilken fin blogg du har! Skulle vara jättegulligt av dig om du la en röst på mitt bidrag här http://visadintalang.se/ett-fotobidrag-av-angelica som tack för ditt röstande kan jag länka dig senare i min blogg :) Kram!

2011-05-05 @ 19:12:22
#6: Caroline

SV : Men gud så kul :) väll gärna ha bilderna.. :D

2011-05-05 @ 19:41:18

På tal om det där med islandshästar så blir jag alltid arg när jag ser dö stora män rida på dem! Även om de nu skulle hålla och klara mer tycker jag det inte är schyst,



sv: Åh tack :D

2011-05-05 @ 20:59:01

SVAR: Hihi okej det är lugnt Adina. Och tack. Ja, bokeh är fint. Men det var inte så mycket ljuskällor i bakgrunden som ville forma sig som bokeh :))

2011-05-05 @ 22:01:07
#9: Julia

Jag håller med, förutsatt att man är ute efter "the perfect match". Jag tycker inte det är fel av små ryttare att rida stora hästar, men jag tror inte det är optimalt för att kunna bli riktigt samspelt med hästen :)

2011-05-05 @ 22:52:31

SV; Jo så kan man också tänka! Men jag tänker att då kommer man att tänka att man inte vill använda den hela tiden och då få ett bättre knäslut och tårna mer framåt!

2011-05-05 @ 23:34:38
#11: felicia

ja tycker att ja är ganska bra längd på smulis ändå för ja når att använda skänklarna rätt men jag kan absolut ändra min sits och massa annat för att de ska se mycket bättre ut men smulan är bara bäst för hon lyssnar iaf på mig och de är de viktigaste enligt mig i den här situationen :)

2011-05-13 @ 23:16:13
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: