Adina Nyström

2011-05-02
21:33:05

Dagens Ridning

Idag var det dags för ridning på ridplan då förra veckan enbart bestod av uteritter för både mig och Kristin vilket inte var så konstigt, det var strålande sol och stigarna i skogen hade tinat bort. Så idag behövdes en ordentlig genomkörare. Började att skritta runt fyrkantsspåret med inslag av volter mha vikt och blick. Tänkte på att följa med ordentligt med sitsen för att medföra energi till Funi och inte vara bromsande i mitt säte. Vad han behöver är energi, energi och mer energi.

Sedan började jag gå i kringelkrokar, framdelsvändningar och bakdelsvändningar använde jag mig av i vändningarna. Tänkte på att använda min vikt och blick så mycket som möjligt och att ben och händer bara är sekundära hjälper som Atli informerat om. När han lyssnade bra började jag flytta i skänkelvikning mellan mitt- och kvartslinje.

När allting satt i skritt gjorde jag även den sista övningen i tölt och även en del serpentiner. I serpentinerna tänkte jag på att rakrikta honom ordentligt på raksträckorna och driva igenom kurvorna för att han skulle ha energin i behåll. Sedan gick jag ner i trav, travade på volt och gjorde sedan övergångar galopp - trav. Funi brukar ofta stressa sig igenom fattningar och när man saktar av välja tölt / grisepass istället för trav vilket inte är populärt. Så detta jobbade jag mycket på idag och det blev mycket bättre.

Avslutade när han jobbade på bra, skrittade av ett bra tag innan jag gick in och gav honom kraft. Pratade med Sylvia så mest troligt blir det lektion på onsdag, välbehövt!


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: