Adina Nyström

2011-05-11
19:07:32

Dagens Ridning

Idag fick Funi sina tänder skrapade och vaccinerades, därför blev det inget hårt pass på banan utan mer ett lättare styrkepass efter vägen. Red ut med Madde och Susanne vilket alltid betyder extraenergi för Funi. Han var riktigt pigg och lyssnade bra i början, sen efter första traven blev det väl lite väl mycket tempo ibland. Det var meningen att vi skulle trava sandslingan men det blev tölt hela vägen, det är svårt att få honom att trava när han väl börjar stressa upp sig.. När vi kom ut på vägen igen efter sandslingan gick det bättre att trava. Töltade lite och när vi kom till en backe ville jag ha trav före galoppen men då galopperade Susanne om oss och det blev väl inte som jag ville precis. Funi drog iväg efter dem så det blev väl en hel del dragkamp om att stanna. När han väl stannat skötte han sig bättre.

På vägen hem lät jag Madde och Susanne rida iväg före mig för att han skulle vänta på mig och lyssna. Samlade skritten lite innan jag började med tempoväxlingar i tölt. När han hade de andra framför sig ville han verkligen fram vilket gjorde att motorn var igång och jag kunde få till takten riktigt bra. Han var väl inte så jättepositiv till att sänka tempot när jag ville det utan ville väl helst galoppera ikapp de andra men jag höll honom i skinnet och han skötte sig riktigt bra. Jobbade tempoväxlingar stor del av hemvägen då han var så pass uppstressad att jag inte fick någon trav och då är det bara att trycka ihop honom ännu mer för att han ska vilja trava. Ingen idé att låta honom tölta iväg i högsta tempot bara för att han kanske kommer börja trava nej. Då gör man det jobbigt för att han ska vilja sträcka ut halsen och trava vilket han tillslut också ville.

Trots omständigheterna och våra små kamper idag är jag ändå nöjd. Han jobbade på bra trots att han kanske egentligen ville springa ikapp de andra, rida först och inte bli omriden. Vi måste öva lite på att bli omridna tror jag, det är jätteviktigt till tävlingarna om någon annan häst kommer och rider om oss i full fart - då ska han fortfarande lyssna på mig.


Kommentar:
#1: anneli

Så vackra hästar. hur gamla är dom? :)

En av dom ser precis ut som min systers (;

2011-05-12 @ 13:34:43
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: