Adina Nyström

2011-05-06
18:07:22

Dagens Ridning

Idag hade Atli kurs på ridbanan vilket ledde att jag och Funi fick ta en tur ut på vägarna. Började att flytta i skänkelvikning, öppna och sluta efter vägen för att få honom att jobba med bakbenen och sänka sig. Efter det försökte jag mig på övningen jag gjorde med Sylvia - det var dock lite trångt nu i början, får väl ta och prova det sen i framtiden när han mjuknat upp sig lite mer. Istället tänkte jag tillbaka på hur jag gjorde i höstas - framdelsväningar.

Började med framdelsvändningarna och försökte få honom att inte släpa hovarna efter sig utan lyfta på dem vilket inte gick sådär jättebra men mot slutet skrapade det inte lika mycket i marken som de gjorde i början. När han släppte i munnen fick han gå framåt som belöning och när han bet tag igen blev det framdelsvändingar igen. När det började släppa i skritten töltade jag på rakt spår mellan framdelsvändningarna. Flyttade även lite på rumpan i tölten också.

När det gick bra började jag övergå till lite mer tempoväxlingar för att få mer energi att samla ihop för att få en bättre takt och aktion. Vände och gjorde fler tempoväxlingar och nu när hemmet fanns åt rätt håll blev det ännu tydligare tempoväxlingar. När vi kom till starten på en skogsstig som leder till galoppbacken som jag ska rida till snart så vände jag upp där för att klättra lite efter en mindre, mer brant sandbacke. Funi flåsade som bara den, red upp och ner tre gånger i galopp och sedan hoppade jag av och skrittade upp en sista gång innan vi gick hemåt.

Hoppade upp när vi kom ner på vägen igen och gjorde lite travtempoväxlingar för att få under bakbenen, han fick till riktigt bra tempo och motor men ingen vidare form dock. Red upp bakvägen runt Sylvias hus och galopperade upp för att sedan trava och skritta av. Lagomt svettig kom vi in i stallet, skön tur!


Kommentar:
#1: Anna

Söt vovve :)

2011-05-10 @ 18:05:26
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: