Adina Nyström

2011-03-14
10:20:59

Uteritter Är Viktiga

Såg ponnyakuten på TV igår och tänkte över vilka tips Jenny Silver fick av Nicolai och Nicole ang uteritter. De sa att man måste vara beredd och mer vaken då hästarna ofta blir taggade när man rider ut för att de tycker att det är så roligt. Då började jag fundera hur mycket de rider ut på sina hästar. Funi kanske inte är det bästa exemplet att jämföra med - men jag känner sällan någon större skillnad om jag rider på banan eller rider ut med Funi. Detta tror jag beror på att han rids ut ungefär 50% av passen. Jag rider oftast 1 pass på banan och 1 pass i skogen varje vecka och Kristin har nog ungefär samma regel. Självklart förstår jag att det kan vara jätteroligt att rida ut - men det är nog också för att många inte gör det lika mycket. Islandshästen jag red innan Funi reds ALLTID ut och blev jätteglad när man gick till en äng vars vi jobbade dressyr..

Att rida ut betyder inte att man ska slörida utan krav, utan när man rider ut kan man träna på samma saker som man gör när man rider på banan, det som är ganska omöjligt är rida på volt och därför brukar jag ibland dela upp passet så jag har en stund på banan med lösgörande och sedan ut en stund. När jag rider ut brukar jag ställa honom mycket, flytta för skänkeln i skänkelvikning, öppna och sluta, flytta i sidleds över vägen, tempoväxlingar.. Ja, det finns enormt mycket man kan göra efter vägen. Rider du ut med någon kan ni öva att rida tempoväxlingar t ex att ni rider på led, du rider i skritt, trav eller kort galopp och då ska den du rider ut med rida om dig och när den är om dig och är på ett bra tempo rider du om henne. Med den övningen tränar ni lydnad då hästen inte ska dra iväg när den blir omsprungen, ni tränar tempoväxlingar då ni kan göra så att man rider om i ökad trav och blir omsprungen när man rider kort trav t ex.

När skogen inte är fylld med 1 meter snö kan man gå sicksatt mellan träd och böja igenom hästen på så sätt, man kan rida i sand och klättra efter smala slingriga stigar och hoppa över små terränghinder. Uteritter behöver inte betyda slapphet.

Omröstningen Hur ofta rider du ut? är en tjänst från fnul.se där du enkelt kan skapa din egen omröstning!


Kommentarer:

SV: Tack så mycket, roligt du gillar dem! :D

2011-03-14 @ 14:59:21
#2: Jenny

Sv: ja, ridläger är bland det bästa som finns, heltklart! :)

2011-03-14 @ 16:21:39
#3: Linnéa

Kan bara instämma! Kommer ihåg på ridskolan där hästarna knappt reds ut alls, men när vi väl gjorde det var ju alla hästar galna (inte konstigt..) vilket ledde till att ingen ville rida ut tillslut. Det blir ju en ond cirkel :/



Jag försöker rida ut i princip varje gång på Sancho, det är det han tycker är roligast ;) Men sen blir det ju något pass på ridbanan ändå ibland, men jag märker direkt om jag ridit där för mycket, då surar han och är allmänt jäklig haha :P Bra med häst som säger ifrån!

2011-03-14 @ 17:19:22
#4: my

Sv: Jag rider i princip alltid inomhus på vintern. Hästarna har andra ryttare som gärna och ofta rider ut med dem och "meningen" är att jag ska träna dem intensivt ett par dagar i veckan så då blir det tyvärr sällan att jag rider ut. På sommaren rider jag dock utomhus så mycket det bara går men då har man ju tillgång till både utebana och fält att träna på :)

2011-03-14 @ 18:19:27
#5: Anna

Håller med dig ;)

2011-03-14 @ 19:39:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: