Adina Nyström

2011-03-07
23:11:33

Dagens Ridning

Äntligen fick jag komma upp på hästryggen igen! Funis vila är över så nu påbörjar vi hårdträningen inför tävlingssäsongen. Funi har som tur var inte börjat fälla allt för mycket, självklart börjar det lossna mer och mer päls - men det riktiga släppet har inte kommit hit än vilket är tur, han får gärna spara sin päls ett tag till. +3 grader var det i träsket när jag kom så jag skippade overallen och drog på mig jacka + tunna täckbyxor istället.

Jag började med att rida ut som uppvärmning. Red i alla gångarter, övergångar mellan skritt, trav, tölt med halter lite här och var med hjälp av sitsen. Böjde halsen åt olika håll men försökte att inte plocka lika mycket i munnen som jag brukar göra utan mer försöka jobba igång bakbenen för att försöka få honom att sänka sig utan en massa plock från min sida. Det gick bra för att vara första gången som han rids efter 4 veckors vila, men långt ifrån perfekt.

När jag kom tillbaka till gården ungefär 25 minuter senare töltade vi in på ridplanen och började böja igenom honom i skritt på volt till och börja med. Jag är glad att vi inte var tillbaka på ruta 1, han släppte fint men inte så fint jag vet att han kan gå. Jobbade med att få igång bakdelen genom att gå på volt till öppna på volt, ställa honom in och ut, få honom att lyssna på mina hjälper. Travade sedan på volten och han släppte bra, inte perfekt men bra. Gjorde sedan serpentiner i trav och tölt för att böja igenom honom ordentligt. Avslutade med lite tölt efter fyrkantsspåret och sedan skrittade jag av.

Nöjd med dagens ridning, jag kände inte för att ha allt för höga krav på honom eftersom att det var första gången jag red honom. Men vi avslutade bra och jag känner mig nöjd. Ser fram emot Atlikursen i helgen!


Då en benreflex är helt paj har den hamnat i sopkorgen, därför använder jag bara 3 st

Kommentarer:
#1: Bianca

Vilken söting! Spännande med kurs, det hade jag också vilja åka på så småningom, när min madam har bättre kondis :)

2011-03-08 @ 17:58:32
#2: Linda

Vilken fin blogg! Vad speciellt din islänning såg ut :)!! O vilken speciell färg! Han var verkligen långt ifrån lik andra, söt!

2011-03-08 @ 23:10:10
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: