Adina Nyström

2011-03-25
19:31:00

Dagens Ridning

Hade världens sug på att rida ut men när jag kom till stallet och möttes jag av en isgata. Det varma vackra vädret som igår blev kallt gjorde om allt till is. Tänkte ändå prova rida ut, gick bredvid honom förbi de värsta partierna och när marken började bli synlig hoppade jag upp. Kände dock hur ojämt han gick, lite som om han stapplade fram. Hoppade av kollade när han skrittade fort, långsamt och vände på små volter i båda varven men såg ingenting, provade trava där det var bra fäste och såg ingenting. Gick tillbaka till stallgården och såg sedan att en bit av banan var utan is. Gick in dit och provade hoppa upp. Nu kändes han inte det minsta stapplig.

Red därför på, skrittade igång en lång stund, flyttade på volt och gick i öppna, sluta på volt och efter spåret, tänkte på att sitta rakt över sadeln och ha lika mycket tryck på båda stigbyglarna och inte sitta på sidan som jag brukar göra när jag flyttar. Märkte en stor skillnad på hur han flyttade sig när jag rätade upp mig. När han sänkte sig hela tiden och flyttade bra började jag trava på volt. Var noggrann med att känna så han inte haltade eller kändes obalanserad.

Gick sedan över till halt - rygga - skritt/tölt och avslutade med att trava runt fyrkanten. Antar att hans stapplighet mestadels berodde på att han var lite stel från ridningen i tisdags, det var ganska högt tempo då men när han blev varm började det fungera igen. Är helt okej-nöjd med dagens pass. Inte topp men det gick ändå bra.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: