Adina Nyström

2011-03-22
21:39:56

Dagens Ridning

Inledde med en lång borstning när jag kom ut i eftermiddag, mycket hår ska nu försvinna från Funis kropp och jag tror han uppskattade min omsorg. Efter ungefär 40 minuters pyssel var vi redo att rida ut, läste i vår riddagbok att vi bör förbättra Funis kondition genom olika intervaller och inte bara tänka så mycket på finliret hela tiden. Att jobba 2 dagar finlir, 2 dagar intervaller var Kristins förslag vilket jag tycker låter vettigt. Därför tog jag ut Funi på en jobbig uteritt.

Började såklart med att skritta igång, få honom att söka sig framåt neråt och jobba på olika skolor så som skänkelvikning och öppna, lite halter med hjälp av sitsen och sedan igång i skritt för att göra halt igen - rygga - igång i skritt. Sedan började jag trava, en bra bit trav blev det innan jag fattade galopp i en backe och efter en bit galopp skrittade vi en bit. Då var det dags för lite tölt - halt - rygga - tölt. Ungefär så såg ridturen ut hela tiden, mycket galopper! Nu när det smält så pass mycket var marken lagomt mjuk, det har inte riktigt tinat upp helt men de översta 2-4 cm är mjukt och fint och ger bra grepp.

En svettig och flåsig häst kom sedan in i stallet ungefär 60 minuter senare. Nöjd med dagens pass, fick till och med bra trav på vägen hem vilket inte brukar hända då han blir så pass taggad efter galoppen att det bara finns tölt i hans hjärna. Gav lite kraft och en välbehövlig stretching när vi kom in, skönt!


suuurhest :3


Kommentarer:
#1: Hanna

SV: Våra ridskolehästar går inte ut i skogen speciellt mycket egentligen men vi försöker få med alla ut så ofta det bara går! som nu när det är teorivecka så ska vi försöka få ut alla iaf en gång:)

På sommaren går de dock ut i skogen en hel del!

2011-03-22 @ 22:00:59
#2: Anna

Tack! :) Funi är så himla söt och ja, det är otroligt vad de fäller just nu! Det är kul att du förklarar då noggrant vad du gör på ridpassen :)

2011-03-22 @ 22:32:28
#3: Linnéa

Uteritter med mycket galopp är så himla kul! :D

2011-03-22 @ 23:19:18

Sv: Alltså jag jobbar som drillärare, men pengarna kommer inte där ifrån xD Dom kom för att under helgen så jobbade jag på marknaden i Gällivare :)

2011-03-23 @ 09:49:30
#5: Caroline

SV: Ja vet han är så vacker :)



Bara han slutar halta så kan jag börja skritta.. :D

2011-03-23 @ 11:46:58
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: