Adina Nyström

2011-03-15
20:20:12

Dagens Ridning

Idag var det dags för att rida igen! Funi fick vila igår - så därför tog jag Kristins tisdag istället för måndagar som jag annars alltid rider på. Min tanke var att först rida ut en sväng för att sedan vända in på banan och böja igenom lite. Red då ut mot träsket, skrittade och flyttade för skänkeln. Tänkte på vad Atli sagt om att inte hålla skänkeln mot sidan hela tiden utan irritera och sedan bli stilla och belöna när han flyttar som han ska. Försökte även att inte hålla så hårt i tyglarna och ge mycket eftergifter då jag ett annat klokt ordspråk som Atli sa var "En häst kan aldrig bli lätt i handen om den aldrig får en lös tygel", sedan tror jag att jag red med lite för lösa tyglar. Åh! Att ändra på sin ridning är galet svårt om man alltid gör fel! Bara att bita ihop och jobba på.

Funi var inte så jätte samarbetsvillig. Han lyssnade bra på halterna, ryggningarna och starter med hjälp av sitsen innan vi började trava. I traven kom ingen energi, fick trava upp honom i ett högt tempo för att få honom att jobba med bakbenen och sänka huvudet. Tölten var fortfarande travaktig, höll ett lågt tempo med mycket halvhalter med hjälp av sitsen för att förbättra det. Försökte åtminstone vara noggrann med att få en reaktion vid halvhalterna och sedan ge en eftergift, vet inte hur bra jag lyckades. Men jag var nog bättre än vanligt på det.

Avslutade med lite galopp och trav i omgångar, lite tölt igen och sedan skrittade vi av. Kände inte att det var läge att gå in på planen och jobba. Jag var inte på humör, och Funi hade åtminstone blivit lite bättre - han var inte perfekt men åtminstone bättre än i mitten av passet när han var som jävligast och knappt ville gå fram.


Kommentar:
#1: emilia

verkar som att ditt pass idag gick bra, roligt:)



sv: ja visst är det roligt! det gick sådär haha för det första är jag inte så duktig. sen var backen väldigt jobbig, hela backen var som blöt kramsnö om det säger dig något ;) då det var rätt slirigt! men det var rolit!

2011-03-15 @ 21:55:01
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: