Adina Nyström

2011-03-25
16:43:00

Argumentationer

Jag älskar att argumentera, mina små inlägg om täcken / longering de senaste dagarna har mestadels bara varit för att få folk att tänka. När jag skriver kan jag bli lite svart mot vitt och självklart finns det fall vars täcken är fullt nödvändiga - men hästar som inte rids men bara rakas för att det är snyggt och därefter måste gå med täcke, det är bara fel. Hoppas inte ni blev allt för irriterade. Angående mina frågeställningar om longering vet jag inte själv vad jag skulle säga eller vars jag står.

Men vad jag vet är att jag skulle aldrig longera min katt med metallskrot i munnen - men jag gör det med Funi. Varför vet jag inte. Men det var en tanke värd att tänka över. Jag vet inte varför det tillåts att göra så med hästarna. Det är ju för att alla rider med bett (vad jag idag kallar metallskrot) och då har det blivit normalt. Men ingen har provat sätta ett bett på en katt (okej någon idiot har säkert provat), och det är inte accepterat för att det är onormalt. En tjej kommenterade om att vi inte har någon användning av katter, hundar, kaniner och att det är därför vi inte longerar dem, men de kan bli tjocka och behöva motioneras? Vi kan ju longera eller köra shettisar för att de ska få motion då vi inte kan rida dem..? Nä, denna fråga är värd att tänka lite mer om!

Nu åker jag i alla fall till mormor och morfar för att sova över där, det finns inget internet så jag kommer nog ägna mig åt lite läxor och om jag hinner åker jag upp till Funi. Vet inte om jag hinner blogga så mycket imorgon heller - Earth Hour ni vet, vill inte se några kommentarer under den timmen ;) Men på söndag - då återkommer jag för hoppningsvis med nytt material!


Kommentarer:
#1: Fanny

SV: Låter supergott! :)

2011-03-25 @ 18:01:40
#2: Linnéa

Jag kan faktiskt inte komma på något vettigt till varför vi tycker det är okej att longera hästarna men inte de andra djuren. Men att jämföra smådjur med hästar kanske inte är den bästa liknelsen, men man skulle ju kunna tänka en ko. Inte står vi och longerar kossor med metallskrot i munnen liksom :P Hade varit intressant att se hur det funkar, haha xD

2011-03-25 @ 19:09:15
#3: Linnéa

Oj, skrev lite fel, det skulle vara "hade varit intressant att se hur det funkaT, haha xD" ;)

2011-03-25 @ 19:09:50
#4: EmbLeM

Hej!

Var gärna med när jag lottar ut månadens ekipage!

http://emblems.blogg.se/hast/2011/march/manadens-ekipage-april.html

2011-03-25 @ 21:48:28
#5: JULIA

vilken söt häst! allt bra med dig?



grym blogg! kram

2011-03-25 @ 21:50:02
#6: Lisa

Hej igen!

Det är ju jätteroligt när någon lägger upp sina tankar och funderingar om sådant. :) Man blir engagerad och börjar fundera hit och dit.



Liknelsen ovan med en ko var intressant, de är ju mer lika hästar. Men när det gäller dagens kor så har vi väl vanligen inte något intresse för att motionera dem - de är i människans ögon matproducenter.

Eftersom hästar inte direkt har någon stor betydelse i svensk matproduktion så har de ju lite "blivit över", varpå vi använder dem som sport-djur istället och då har behov av att de har bra kondition. = Endel tycker det är en bra ide att jaga dem på volt.

Bett är ett sätt att försöka få kontroll på detta starka djur och vi kan ju bara vara glada att betten går att plocka ur munnen till skillnad från tjurarnas nosring vilket väl borde vara ko-världens motsvarighet...

2011-03-25 @ 22:11:19
#7: Sasha

Nemen vilken söt liten häst :D

2011-03-26 @ 00:24:38
#8: alma

Hästar användes ju för att komma fram någonstans förr i tiden, med häst och vagn, tillslut började man ju rida dom. varför man använder bett är väl för att man ska kunna kontrollera dom via munnen? vilket jag tycker är lite synd.



det gör vi ju inte kaniner, katter eller hundar, tex. en kanin kan man ju inte rida på, eller köra med, men det går ju med hästar för att dom är så pass stora. sen är det ju så olika djur, så hur man motionerar dom är väldigt olika. en kanin kan man släppa ut ur buren så motioneras den, en katt motionerar ofta sig själv, annars kan man ju promenera med den i sele och hundar promenerar man ju med. :)



sen är dom ju inte direkt i samma viktklass, så det går ju inte direkt att jämföra, eftersom man kan lyfta upp en katt, hund eller kanin, men det går ju inte med en häst :)

2011-03-26 @ 10:11:30
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: