Adina Nyström

2011-03-23
15:41:00

Vad Händer Med Hästvärlden?

Idag ser man allt för ofta hästar som aldrig kan vara utan täcke utomhus, de ska ha olika skyddsutrustning hela tiden och allting ska vara till punkt och pricka perfekt. Folk helkroppsrakar hästarna här uppe i norr vars det är -27 grader många veckor om året under vintertider, ingen häst klarar av att stå utan täcke om de inte har någon päls! Rider man ut fryser hästen för att den ingen päls har kvar och behöver alltid täckas. Inte nog med att det är extremt mycket extraarbete som krävs av oss ägare till hästarna - och alla som har morgon och kvällsjourer i alla stall med 20-100 hästar. Jag tror hästarna hade mått mycket bättre av att inte vara helkroppsrakade, om du nu inte var en toppryttare eller satsar på att ta din häst till toppen ser jag absolut ingen anledning till att raka din häst och hålla vinterpälsen borta. Att Malin Bayard helkroppsrakar sina hästar kan jag förstå, men en häst som rids på en "normal" nivå behöver inte det.

Jag kan förstå att varmblodiga travare inte skulle klara sig här uppe i norrland - de bygger sällan nog mycket päls även om de går utan täcke, men om de täckas dygnet runt måste de även täckas när de rids också, annars fryser de - jag täckar Funi efter ett ridpass då han blivit väldigt svettig, vi rakar hals och bog då det oftast är där han svettas som mest för att det ska torka upp fortare. I vintras fick Funi bära täcke ca 10 dagar. Nu är islandshästar gjorda för lite kallare klimat än varmblodiga travare.

Folk kan linda benen med iskallt vatten varje natt för att förebygga skador, men det bästa man kan göra är att låta hästen träna upp musklerna för att klara av belastning, avbelastar man kommer musklerna förtina. Tänk dig sjäv om du har vrickat foten och behöver ha ett skydd när du går. Om du skulle bära skyddet på foten alla timmarna om dagen och ta av dig det när du sover kommer inte din fot behålla musklerna som krävs för att bära hela din kropp, du måste då börja med rehab ända från början och göra allt jobb som du egentligen hade sluppit göra (om det nu inte är så att du har en rejäl skada). När man bär skydd av olika slag vill man bli av med dem så fort som möjligt bara för att inte bli beroende av skyddet. Varför ska man då linda hästens ben varje natt? Tror ni inte detta har någon negativ effekt? Att linda och stödja på annat sätt under ett hårt träningspass kan jag hålla med om, men i boxen eller hagen ser jag ingen nödvändighet - detta kommer bara innebära att hästen vänjer sig med att lindorna finns där som stöd och då förtynar dess muskler bort, och vem vill det?

Nä, jag tycker hästvärlden ska tänka lite logiskt. Hästarna mår inte dåligt av att vara häst utan täcke och massvis med lindor i boxar. De hade säkerligen klarat sig utan det i det fria.


Kommentarer:

Vilken fin häst :)

2011-03-23 @ 15:44:46
#2: Anna

Håller verkligen med dig!! Samma sak som att vissa klipper manen på hästarna :(

2011-03-23 @ 16:17:42
#3: Marianne

Tack Adina! Jaa, jag är nöjd med bilden trots att den är suddig! ^^ och ja, du kanske har rätt i att man inte tänker på mig i bakgrunden!

2011-03-23 @ 17:07:28
#4: Linnéa

Kan bara instämma!

Våra grannhästar är ett perfekt exempel på detta. Dom klipps, trots att dom inte blivit ridna sen september?! Jag förstår om man rakar hästen ifall man tränar hårt, men om hästen inte rids alls? Då får dom ju gå med täcken när dom egentligen skulle kunnat vara utan, och utan täcke är ju mycket skönare för hästen :/ Vi glömmer så lätt att hästar inte är några ömtåliga prydnassaker, dom har klarat sig finfint utan massa täcken/skydd/lindor i alla tider!

2011-03-23 @ 17:36:46
#5: siri

Håller med dig till viss del, att hästar skulle klara sig utan täcke i det vilda är det inget tvivel om, men där måste de inte arbeta för oss människor heller. Om man inte skulle raka och hästen skulle bli svettig under ett ridpass, måste den lika ha täcke om man inte vill ha en häst med feber. Att ha täcken på hästar är inte dåligt, inte vanvård precis. Men visst, det förstör pälsen men i vissa fall behövs täcken ändå. Och det du skrev om att hästar på normalnivå inte behöver rakas men Malin Bayard kan du förstå, hur menar du då? Om du menar att folk i våran ålder är på 'normal-nivå', så finns det många av dom som vill satsa och nå höga klasser. Om man vill ha en rakad häst eller inte är upp till en själv, och jag tycker att alla borde respektera hur man vill sköta sina hästar bara dom inte blir dåligt behandlade. Täcke eller inte täcke, huvudsaken dom mår bra. :-)

2011-03-23 @ 20:04:50
#6: anna

visst har du rätt i att det är många som rakar hästarna i onödan, men jag måste bara få inflika lite här. att raka hästen är inte varnvård så länge den bär täcke när det behövs. och jag vet att du inte är ett stort fan av täcken heller, men i vissa tillfällen är det nödvändigt.



en häst med hett temprament blir lättare svettig än en lugn. en logisk sak som jag tror att alla förstår. och en häst som svettas orkar inte lika mycket. även om man inte tävlar msv så kanske man vill träna för tränare och sånt, och då blir hästen svettig. rejält svettig om den är orakad för en tränare låter en inte ta pauser var 10onde minut.



men i allafall. jag ser att jag hellre rakar min häst om den lätt blir svettig och låter den gå med ett värmande täcke än att den får ha lång päls -> bli svettig, vilket kan leda till igentäppta porer och bölder (vilket vi båda har varit med om så det vet vi är sant).

2011-03-23 @ 20:16:19
#7: Maria

min medryttarhäst är ett varmblod och går på lösdrift. Han har klarat kylan utmärkt, samma med dom tre andra hästarna han går med som också är varmblod.

2011-03-23 @ 21:51:00
#8: siri

sv: förstår inte varför du bara tog upp de negativa delarna med att ha täcken.

2011-03-24 @ 15:55:14
#9: siri

sv: en positiv sak med att ha täcken , är att slippa en häst med feber. att "du inte vill att folk ska använda täcken", kommer nog inte ändra hästvärlden.. hästarna mår fortfarande inte dåligt över att bära täcken, som du med texten här ovan får det att se ut. och ja, jag respekterar dina åsikter men det verkar dock inte som att du inte respekterar ägarna med täcken på hästarna. tack och hej :)

2011-03-24 @ 17:49:22
#10: Lisaaa

Jag håller helt och fullt med dig. Jag blir så irriterad när jag ser hästar som är rakade för att det är snyggt, och inte för att det fyller en funktion. Helt idiotiskt tycker jag. Håller verkligen med om allt allt allt!! :D

2011-03-25 @ 21:07:50
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: