Adina Nyström

2011-06-12
19:24:05

Vindur

Vi anlände till Vindur redan fredag morgon, jag provade lite på banan, galoppfattningar, nertagningar och lite trav och tölt övergångar. Allting satt som en smäck och jag var inte ett dugg orolig. Morgonen därpå var det dags för uttagningarna. 1-5 går till A-final och 6-10 till B-final. I tölten gick det toppenbra, mycket över förväntningarna och vi kom på en tredjeplats med poängen 4.37 vilket ledde till en plats i A-finalen och det var högt över mina förväntningar.

Nästa uttagning var lätt fyrgång (V5) som är Funis starkaste gren. Tölten gick bättre än uttagningen men sedan red en tjej om mig precis innan det var dags att börja trava. När Funi blir stressad kan han absolut inte trava vilket jag ofta har märkt när vi rider ut med en annan häst som är lite tävlinginriktad. Detta leder till att vi blir nollade i traven då han inte hittar den alls. Skritten fick vi 5.5:or rakt igenom vilket är bra - Funi ligger med Kristin på 5.5-6.5 p i skritten men jag är jättenöjd med 5.5. Galoppen sen kollade jag ordentligt att det var rätt galopp och galopperade på. Men precis innan nersaktningen inser jag att det är fel galopp. Funi hade tagit i så mycket att jag inte såg att det var fel galopp. Detta leder till tre nya nollor i vårt protokoll. Med 6 nollor slutar poängen på 2.5p till slut i genomsnitt (4.5 tölt rakt igenom, 5.5 skritt rakt igenom) och hamnar på plats 10 av 10.

Att det gick så dåligt berodde fullständigt på mig, vid traven skulle jag ha saktat ner och fått honom att slappna av för att sedan göra en ny fattning, men det tänkte jag inte på då. Galoppen var rent slarv - jag trodde jag kollade ordentligt men uppenbarligen gjorde jag inte det. Alltså blev det A-final i tölt och B-final i fyrgång vilket var helt tvärtom för vad jag väntat mig.

Dagen därpå var det dags för finalerna. Evelina kvalade från B-final till A-final i tölten och fick högre poäng än mig vilket ledde till att jag hamnade på en 6e plats i tölten. I fyrgången tog jag nya tag, var nogrann vid fattningarna och drev som en tok. Det slutade i alla fall med att jag vann B-finalen med poängen 5.08!! Jag ville inte komma hem med två vita rosetter utan tog därför chansen att kvala upp till A-finalen och där fick vi poängen 4.96 och hamnade på en delad 5:e plats, alltså en grön rosett. Om jag hade hållt mina poäng 5.08 från B-finalen hade jag dessutom kommit på fjärde plats, 1 hundradel från trean som låg på 5.09 i A-finalen. Jag är riktigt nöjd över min och Funis prestationer och nu ser vi fram emot fler tävlingar och då ska jag inte slarva i uttagningarna.

Bättre sent än aldrig, eller hur?


Kommentarer:
#1: Anna

Grattis! Det med galoppen och traven är ju sånt som händer, man måste ju ha något att förbättra ;)

2011-06-12 @ 20:17:28
#2: Elin

Fin blogg :)

2011-06-12 @ 21:40:42
#3: Emelie

sv: Tusen tack för kommentarerna Adina :)



älskar din header =) så fin!

2011-06-12 @ 22:56:01
#4: Emelie

sv: visst kan jag det.Fårse om det blir nu,eller så imorgon :)

2011-06-13 @ 00:24:38
#5: Emilia

sv. Haha, ja han har sin charm ;)

2011-06-13 @ 00:43:02

SV: Jag pluggar sam/sam via korrespondensgymnasiet. Jag får lov när jag är klar med mina kurser ;)

2011-06-13 @ 10:28:25
#7: Rebecka

Sv; ja, riktigt fin är han! Bara 5 år gammal så han kommer växa till sig ännu mer! :)

2011-06-13 @ 15:04:14
#8: Rebecka

Sv; Tack! :D

Och tack för tipset! Jag håller fortfarande på att finslipar på designen för jag tycker att det fattas någonting! Bilder i menyn kommer och även information om oss för de som är nya! :)

2011-06-13 @ 15:05:37
#9: Emelie

Följas via bloglovin ?=)

2011-06-13 @ 15:18:31

Åh, tack så mycket Adinis! :))

2011-06-13 @ 17:13:05
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: