Adina Nyström

2011-06-29
23:12:29

Långritten

Idag blev det som sagt en långritt till Vallen med Maria & Sara. Johannes bestämde sig för att inte följa så vi blev bara tre tillslut, men det gick bra i alla fall! Jag red iväg vid niotiden och steg in på M och J's gård ungefär 25 minuter senare, när de var klara red vi iväg. Vi red efter smala snårsstigar, bredare grusstigar och trafikerade asfalterade vägar i mestadels skritt och galopp. Funi var toppenpigg av sällskapet och de nya vägarna och betedde sig absolut inte som en 18åring. Han låg i täten och hade öronen framåt hela tiden.

Ungefär 1 timme och 30 minuter senare var vi framme vid sjön. Funi har aldrig varit något speciellt stort fan av vatten, första gången jag badade med honom -08 gick vi ner i vattnet för att sedan galoppera upp på stranden igen då han blev less. Andra (och senaste gången) -09 drog han iväg i galopp redan när han såg sjön så jag hade inga höga förväntningar precis, mitt mål var att få honom att stå stilla i vattnet, kanske gå ut till knäna och lite till. Simma fanns inte ens på tankekartan.

Men Funi skötte sig galant, vi började lite lugnt med att bara skritta runt lite på grunt vatten, Maria och Sara hade båda hästar som gillar vatten så jag ville också dit ut, då fick Funi nog och galopperade upp. Efter det gick jag ner i vattnet med honom och med massa övertalning kom han till och med ut på så pass djupt vatten att han simmade! Jag kunde knappt tro mina ögon när jag hängde efter honom när han simmade, det var helt otroligt! Vi stannade och fikade innan vi gick ner i vattnet igen och badade lite till, Funi fick dock gå upp och stå på stranden medan vi andra badade ett tag till, han uppskattade det kanske inte så mycket - men jag tror han tyckte det var ganska skönt då solen stekt på oss hela vägen bort.

Ungefär 1½ timme senare började vi den långa turen hem, mycket galopp och skritt då också. Ingen trötthet kände jag av, men när M & S red åt till sitt stall, och vi till vårt försvann all energi. Det gick i myrtakt så jag hoppade av och vi promenerade tillsammans hem, men åh så stolt jag är över min pojke! Helt otroligt! ♥


Funis fina "Hiker-outfit", grimma under tränset och grimskaft som halsring är helt optimalt när man rider långturer för att slippa ha hästen helt lös :))


Kommentarer:

Låter som en kanon ritt :D

2011-06-29 @ 23:51:29
#2: Evelin.

Svar: Tack så mycket :'D

2011-06-29 @ 23:55:40

Okej, jag tror att han står i Gällivare eller Kiruna i vanliga fall, var bara därför jag undrade vad han skulle hit ner och göra :)



Där har vi det lilla luriga, jag har inte en animation i headern utan en kod som bläddrar mellan helt vanliga PNG-filer. Jag provade göra en animation först men kvalitén blir verkligen usel då. Jag ska skaffa mig en bättre sida att ladda upp bilderna på än blogg.se för jag tycker ändå inte att kvalitén är tillräckligt bra ;p

2011-06-29 @ 23:57:31

Om ni ska iväg på någon mer långtur får ni gärna höra av er så kanske jag kan följa med, jag har ju ändå ganska nära till ersnäs! :)

2011-06-29 @ 23:58:54
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: