Adina Nyström

2011-07-11
22:14:26

Gårdagens & Dagens Ridning

Igår blev det en uteritt med Linn i ungefär 1½ timma, vi red till sandstigarna där vi sprang runt i alla gångarterna. Galopp var Funis favoritgångart men jag försökte ta åtminstone varannan galopp och varannan tölt eller trav för att han inte ska bli allt för taggad när vi rider dit andra gånger som det lätt vill bli om man får in en vana. När vi ridit runt bland sandstigarna i kanske 40-45 minuter började vi vända hemåt igen.

Funi hatar att ligga tvåa, och än mer hatar han att bli omriden (!). Det fick bli precis vad vi tränade på. Först red vi i skritt på ett led, sedan red den som var tvåa om i tölt för att gå ner i skritt framför. Den som nu är tvåa rider om i tölt och saktar ner till skritt framför. Detta är en jättebra övning och är än bättre om man är 3-4 pers. När det går bra och hästen går lugnt i skritten kan man öka till att man töltar långsamt när man blir omriden och rider i medeltempo/ökat tempo förbi. Eller att man travar och rider om i galopp. Det finns olika svårighetsgrader på denna övning. En mycket bra övning för att träna att ha kontrollen över hästen sin, oavsett vad som händer.

Idag blev det lite arbete från marken. Funi ömmade lite i ryggen igår, och även idag så därför tänkte jag att jag inte tänkte belasta ryggen någonting med min vikt idag. Började därför med att skritta på långa tyglar som uppvärmning. Att han skulle följa efter mig och gå i små små volter osv för att böja igenom kroppen. Sedan började jag flytta rumpan. Varierade mig med öppna och skänkelvikning för att själv hålla kontrollen över hur mycket han skulle tvära. Provade mig även på en liten sluta. Lite klurigt men lärorikt!

Sedan travade jag lite och kände sedan på ryggen. Nu ömmade han inte alls så jag hoppade upp en stund och töltade några varv innan jag hoppade av, kände på ryggen igen och lät honom trava & galoppera fritt på banan. Sedan skrittade vi av.

 


Kommentarer:
#1: Evelin.

Svar: Ja det var så myysigt!!! <3

2011-07-11 @ 23:55:50

Tack för din kommentar!

Tusen tack för att du läser min blogg!

Kram Nicke!:)

2011-07-12 @ 00:23:04
#3: Ida

SV: Ahw tack så jätte mycket! :D

2011-07-12 @ 02:24:48
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: