Adina Nyström

2011-01-07
09:23:00

Funi från Spånlundgård

Snabbinformation

Namn: Funi från Spånlundgård
Ras: Islandshäst
Kön: Valack
Född: April 1993
Ägare: Kristin B.

Funi är en mycket speciell islandshäst som tar lång tid att lära känna. Han är mycket svårflörtad och går inte fram till vem som helst. Han är dock ingen häst som springer och gömmer sig när man ska ta in honom eller så, men som Kristin uttryckte sig "Han har aldrig varit en häst som kommer rusandes när man visslar på honom". Han kommer när han vill och har lust. Funi har varken låg eller hög rang. Han bryr sig inte speciellt mycket om att stå i klungan, men när han väl bestämmer sig skrämmer han iväg de som är rang 2-3 i hagen. Det är lite som om han vet sin plats men orkar inte kriga för den.

Funi har bra gångarter men behöver mycket drivning för att få till aktionen. Tölten har han oftast inga problem att hålla en ren och bra takt - vilket är otroligt skönt, men han har inte muskler för den ökade tölten än. Traven är okej i lågt tempo, men när man driver på honom på en raksträcka ute på vägen kan han få till ett riktigt bra steg! Den traven ska vi jobba mer på så vi kan få fram den på tävlingen till våren. Galoppen och skritten är också gångarter som är bra, inte superbra så man skriker wow - men inte heller dåliga.

Han är relativt stel och behöver därför böjas igenom ordentligt för att vila på steget och sedan även länga. Jag rider lektioner för en islandshästsintstruktör varje fredag ojämn vecka för att få hjälp med uppbyggnaden av muskler. Stora skillnader har skett de senaste 4 månaderna och numera får jag sällan ett hot om stegring när jag pressar honom - vilket ofta hände de första 3 lektionerna (minst 1 hot varje lektion)

När Funi var ung var han en häst med mycket aktion och höga lyft på benen, en riktigt fin häst. Sylvia hade köpt in honom till sin ridverksamhet och Kristin tyckte han var en jätterolig häst att rida. Men Funi passade inte in där, han är lite av en enmanshäst och många av ridskoleeleverna hamnade på backen efter att de ridit honom, därför tvingades Sylvia att sälja honom och Kristin passade på.

När man ser Funi kan man tycka att han ser mycket lättriden ut, som om han gör allting av sig själv. Men ni kan fråga Anna W och Evelina. Han är inte det. Annas egna kommentar efter att hon provridit var "Jag har inte tålamodet för en häst som han" och Evelina var mer förundrad över hur annorlunda han var motför de andra hästarna hon vardagligen rider. Jag säger inte att Funi är ovanligt svårriden, han behöver bara tid och omtanke (och massvis med mjukgörande övningar !!). Men i det stora hela är Funi en fin häst, eller kan åtminstone bli om vi nu bara mjukar upp honom på allvar och jobbar med att bygga upp hans rumpmuskler som knappt existerade i somras.


Kommentarer:

sv: Det suger =( Och foten är redan bättre =)

Hur är det med dina hästar då? Har dem klarat sig i vinter?

2011-01-07 @ 11:11:30

sv: Åh vad skönt! =D

2011-01-07 @ 11:27:01
#3: anna

haha du fick det att låta så elakt :D gav ju faktiskt en eloge (eller vad det nu heter) till dig och den tid du lägger ner på honom :D

2011-01-07 @ 13:16:01
#4: Linnéa

Känner igen det där med att ha en häst som är svårflörtad.. ;) Sancho är likadan, känner man honom inte så kommer han aldrig fram i hagen, han vill inte stå och gosa eller så. Men nu när han känner mig så kommer han oooftast fram i hagen, och han står gärna och gosar ;D

2011-01-07 @ 23:52:19
#5: Mina

Underbara bilder!

2011-01-10 @ 15:47:08
#6: Evelina

För att stärka upp rump musklerna råder jag dig att klättra mycket. Gissa vad jag och Thytur gör nu? Just det! Tror detta kommer bli super.. :)

2011-05-11 @ 21:00:25

Ska vi följa varandra via bloglovin? Säg till när du följer mig, så följer jag dig :)

2011-10-15 @ 20:22:55
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: