Adina Nyström

2011-01-17
22:28:02

Dagens Ridning

Kom ut vid halv åtta ikväll, tog in Funi, drog bort all is från pälsen, kratsade hovarna och satte sedan på sadel och träns. Mamma ville komma hem tidigt så någon längre mysstund fick jag inte tid till. När vi skulle gå ut var han taggad, jag släppte honom lös utanför dörren och normalt brukar han stå kvar - men inte idag. Han tog sig en egen promenad in till Sleipnirs gamla hage där jag tillslut kom ifatt honom. Jadu, sedan hoppade jag upp och vi red ut i mörkret.

En taggad häst skrittade fram, under hovarna fastnade en del snö som sedan lossnade när vi travade - som tur var. Innan bakbenen började jobba ordentligt halkade han en del, jobbade därför övergångar Trav - Halt - Trav- Halt för att få igång dem. Det gjorde susen! Töltade en del, lite tempoväxlingar och övergångar mellan trav och tölt. Vände vid träsket och red tillbaka. På hemvägen blev det tempoväxlingar i trav för att ta tillvara på extraenergin som alltid kommer på hemvägen. Han jobbade på riktigt bra (!), det var nästan som om vi haft sällskap med oss, han fick riktigt bra aktion och svung i traven - inte riktigt lika bra som när Evelina följde, men han brukar inte orka öka utan att fatta galopp i vanliga fall. Tog några övergångar Galopp - Trav - Galopp för att få honom att hitta traven utan att hetsa upp sig allt för mycket, han var riktigt duktig. När det var dags att skritta av hoppade jag av och gick bredvid honom vägen upp till stallet för att undvika att han skulle ta någon av mina hjälper som en uppmaning till galopp, HAHA, han var lite väl taggad.

En trött och anfådd häst nådde stallet, trots den långa skritten hem, men när man blir trött - men då byggs det muskler.


Kommentarer:
#1: Linnea

Sv: Vilka erfarenhet är det du inte har? :O

2011-01-18 @ 08:53:26
#2: Linnea

Menade vilken erfarenhet* ;)

2011-01-18 @ 08:54:35
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: