Adina Nyström

2011-01-07
18:46:37

Dagens Ridning

Kristin red på banan igår så jag bestämde mig för att rida ut och ta banan på måndag istället då jag åker ut på kvällen när det är mörkt. Började jobba mycket övergångar mellan trav och tölt med låg form då han verkligen blivit svår att hitta övergångarna senaste gångerna - men nu satt det! Han lyssnade på bra och kämpade på. I övergångarna jobbade jag även med några mindre tempoökningar. (Evelina! När jag byter mellan trav och tölt brukar jag krama med skänklarna, la märke till det idag)

Tog sedan en galopp och tänkte vända så fort som han travade lugnt och fint med samma form som tidigare. Nu fanns det ingen vilja att gå fram alls från Funi, en travliknande gångart som rörde sig fram i en myras hastighet var vad jag fick fram. Det blev en del dragkamp om formen och jag kramade på med benen på samma sätt som tidigare för att få fram trav. Funi kämpade emot - han ville vända. Antingen var det en trav/skritt i extremt lågt tempo eller galopp som gällde. Vi fick rida en lång bit innan han fick lite tempo i traven och sänkte huvudet mer (men inte perfekt), tog då en till galopp som ledde till samma procedur igen - dock lite mindre. När han jobbade på bättre än tidigare vände vi som en belöning.

Fortsatte med att jobba trav efter skrittpausen för att få honom att lugna ner sig ytterligare. När han gjorde det tog jag en galopp och gick sedan in på tölten. Kort tölt - Ökad tölt - Kort tölt - Ökad tölt. Så såg det ut en bra bit och sedan när jag släppte ner honom till trav gick han riktigt bra! Dock hängde han lite i tyglarna så jag fick vara på lite mer för att han skulle bära upp sig själv. Avslutade med trav på långa tyglar och sedan skrittade vi länge innan vi nådde stallet.

En svettig och flåsig häst kom in i stallet - det blev en ordentlig genomkörare idag, lät honom stå med fleecetäcke under tiden som han fick äta kraft. Sedan ut utan täcke, det är trots allt bara -7 grader kallt ute.


Kommentarer:
#1: JOSEFINE

Sv: Jo, jag tror jag förstår... Men är det vad du vill att jag visar? Hur jag smälter ihop bilder, redigerar bilder eller lägger på konstrast på ögonen? Haha, här är man lite mosig i skallen ;)

2011-01-07 @ 19:16:55
#2: Evelina

Jaha, ja.. Det är knepigt med hur man jobbar med olika hästar! Och du designen var super och jag börjar mer och mer inse hur jäkla kul blogg du har. Love it.



Och jo, tack ångående kommentaren. Funi är också riiiktigt fin - som sagt. :)

2011-01-08 @ 03:30:21
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: