Adina Nyström

2011-02-23
14:34:44

Vårt Skräckbehov
Hej kära läsare! Nu är det så att jag ska skriva en text om skräck. Jag är själv ingen skräckfantast utan vill gärna ha er hjälp till att få fram bra orsaker till varför man vill bli skrämd. Det är bara en del i allting som texten ska handla om, och man ska samla ihop fakta. Jag ser inte detta som fusk av något slag då jag vill ha in åsikter om varför du (inte) gillar att bli skrämd som jag sedan kan ha som bakgrund till min text. Jag måste skriva den imorgon - så om ni nu vill bistå med någon form av åsikt får ni gärna göra det så fort som möjligt.
Så, kommentera varför du gillar / inte gillar att bli skrämd, och varför du då ser på det? Vårt behov av skräck helt enkelt. :) Tack på förhand!
Den enda filmen jag sett är just The Omen, den är bra, jag gillar skräck men jag ser aldrig på det.

Kommentarer:
#1: Linnéa

Oj vad svårt..! Ska försöka bidra med något användbart, haha ;P



Jag tror anledningen till att folk dras till skräckfilmer, är för att dom vill känna lite spänning - för många kanske inte får den riktiga skräckkänslan ute i verkliga livet? Jag tycker iaf det känns lagom tryggt att sitta i soffan och skrämmas, för jag vågar inte leta upp riktigt skrämmande/spännande saker ute i verkligheten :P



Hittade ett bra citat:

"Kanske vill vi uppleva rädsla och obehag till den grad att vi för en stund glömmer oss sjäva och vår vardag? Att läsa skräcklitteratur elller att titta på skräckfilm är en möjlighet att få uppleva starka känslor och få erfarenheter utan att behöva utsätta oss för fara. Ofta är det när vi är som tryggast vi som mest vill ta del av skräckfiktionen."

(http://www.minabibliotek.se/default.aspx?id=101078)



Ett annat:

"Andra menar att de är människans sätt att uppleva rädsla i en kontrollerad miljö. En sådan upplevelse kan vara njutbar, eftersom rädslan kan kontrolleras, och är begränsad till en fiktiv form av verklighetsflykt som varar ett par timmar."

http://www.nimade.info/sprak/2010/10/Varfor-vi-manniskor-gillar-att-titta-skrackfilm.html

2011-02-23 @ 16:29:51
#2: Caroline

Sv: Va tråkigt att hästen var sjuk så länge. Nä, hoppas verkligen att hon inte blir förkyld nu! :)

2011-02-23 @ 17:48:54
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: