Adina Nyström

2011-02-19
17:00:43

Ridövning - Klockan

Klockan är en lösgörande övning som går ut på att man ska flytta hästen som om den var en visare på en klocka. Hästens huvud ska alltså vara mot mitten av klockan och kroppen rak som en visare. Det är en lösgörande övning som är krävande för hästen som kan försöka komma undan genom att fuska på följande sätt: gå framåt/backa istället för sidledes, eller inte jobba ordentligt med bakbenen vilket leder till att visaren inte blir rak.

Ett tips när man ska jobba klockan eller andra lösgörande övningar på volt är att rita upp en cirkel på planen av t ex spån eller annat material som man kan träna på att ha fram eller bakben på. Det är ett bra sätt att lära sig hålla sig på volten som man ska ligga på istället för att svaja in och ut för mycket och även att veta just vars hästens ben är. Klockan kan även göras som en bakdelsvändning - att svansen är inne i klockan och huvudet vid kanten. Desto mindre volt - desto jobbigare blir övningen då hästen måste jobba mer med bakbenen. Om volten är större behöver mindre sidförflyttningar göras för att hålla visaren rak - då hamnar mer fokus på att hålla volten lika stor.


Kommentarer:

hållrt med! tycker att man ändå ska behandla hästarna som hästar! Våra hästar har ju bara skydd vid hopp och uteritt somsagt och ingen av dem har varit skadad hittils peppar peppar

2011-02-19 @ 17:55:29
#2: Linnéa

Kul att du la ut mer utförligt om denna övningen! :D

2011-02-19 @ 18:32:25
#3: evelina

SV: Ja, det borde jag ha gjort.. men ickes sa nicke, de gjorde jag int :p

2011-02-19 @ 18:32:54
#4: Emblem

Hej!

Var gärna med när jag lottar ut månadens ekipage! Inga krav eller villkor behövs :)

http://emblems.blogg.se/hast/2011/february/manadens-ekipage-mars.html

2011-02-19 @ 19:02:50
#5: Maja

Låter som en riktigt bra övning, själv har jag bara gjort vanliga fram och bakdelsvändningar ^^

Hoppas du haft en braig dag :)

Puss<3

2011-02-19 @ 19:25:45
#6: EmbLeM

Sv: Härligt, vad kul att du vill vara med :)

Jag vill att du gör ett inlägg där du med bilden länkar till min tävling också :)

2011-02-19 @ 19:36:06
#7: JOSEFINE

Sv: Jo det har jag, och ett batterigrepp också. Har tänkt uppdatera videon (och resten av inlägget) länge, har bara inte riktigt blivit av. Fotade iallafall hela kamerautrustningen idag så jag kommer ändra på inlägget snart! :D

2011-02-19 @ 21:04:00
#8: JOSEFINE

Sv: Tack adina! :D

2011-02-19 @ 21:06:17
#9: EmbLeM

Sv: Ne inga krav på att du måste vara med eller t.ex krav på att du måste följa mig på bloglovin, tipsa en massa vänner om tävlingen eller så, men ett kriterie för att vara med var att bara göra en länk :)

2011-02-19 @ 21:43:50

Åh vad smart :D

2011-02-19 @ 23:57:51
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: