Adina Nyström

2011-02-08
15:19:00

Lasttips Ponnyakuten
Många människor har problem med lastningen. Om en viktig del som lastning är inte fungerar kan det ge stora problem i hästvardagen. I just Ponnyakuten gav Tobbe en av deltagarna några grundläggande tips om just lastning, att ta ett steg i taget, lugnt och sansat och sedan berömma för varje rätt steg som hästen gör. Man ska inte kräva att hästen går in hela vägen första gången utan gå upp 3-5 steg och sedan gå bort från rampen för att du säger det - inte för att hästen säger "nu vill inte jag vara kvar här". Jag tyckte det var bra tips, läste dock att en del tycker att det är fel att de tar upp exakt samma problem som var med förra året. Enligt mig är det bra - då många har problem med just lastning och de som sökte i år har säkerligen sett fjolårets säsong och sett samma tips men av ett eller annat själ inte fått det att fungera eller inte ens provat. Tobbes två viktigaste tips är alltså:
1. Ta ett steg i taget - GE MYCKET BERÖM
2. Du ska backa innan hästen hinner bestämma sig för att inte göra som du vill.
Du kan själv se inslaget här (ungefär minut 17)

Kommentarer:
#1: evve

SV: Jadu, den kommer väl upp förr eller senare.. Kanske en lite nyare.. Har ju faktiskt filmat här för någon dag sen.. men i will see. :)

2011-02-08 @ 18:51:18

Jag gillar hans teknik med lastningen :)

2011-02-08 @ 19:36:31
#3: Linnéa

Det där med lastningen är Tobbe faktiskt väldigt duktig med! :)

2011-02-08 @ 20:47:41
#4: Emelie

Usch det är så jobbigt när hästarna är svårlastade, min ena var det när jag köpte honom. Det har vi däremot tränat bort för länge sedan. Så nu går båda hästarna rakt på transporten och det underlättar verkligen!

2011-02-09 @ 01:30:16
#5: Emelie

sv: Jag vet faktiskt inte om jag tömkör "rätt", jag har testat mig fram och testat olika kommandon med tömmarna och när min häst gör rätt så berömmer jag. Nu vet han precis vad jag menar och är lätt att tömköra =)

När jag gör skänkelvikning så går jag bakom honom och har innertömmen längs hans innersida som en "skänkel", lite "spänd" samtidigt som jag pillar försiktigt på yttertömmen. Då går han skänkelvikning.



När jag gör öppnor så går jag vid hans bog, kortar yttertömmen och leder in bogen med innertömmen tills jag ser att han går rätt med benen. Då håller jag kvar så i tömmarna och han fortsätter i öppna =)



Slutor har vi inte gjort än på töm, men sist gjorde han en framdelsvändning när han inte förstod vad jag menade för jag tappade ena stödet på tömmen haha!

2011-02-09 @ 21:14:18
#6: Emelie

sv: ja precis, det fixar ni! =) Fast isåfall om man sedan gör på "rätt" sätt så borde hästen fatta direkt vad den ska göra då. Så det gör nog inget att du lär den "fel" kommandon eller hur man nu ska förklara haha!

2011-02-11 @ 00:19:59

sv: Åh tack :D Haha de var så svåra att fota eftersom att de bara kutade runt haha ;)



sv2: Aw tack ! :D:D

2011-02-11 @ 17:46:43
#8: JOSEFINE

Sv: Tackar, jag ska ha de inläggen i åtanke! Blir kanske att jag skriver dem när jag är inspirationslös! :)

2011-02-11 @ 19:09:43
#9: evelina

Hur var nu ditt nyårslöfte? Blogg mer har jag för mig? BLOGGA MER KVINNA!!!

2011-02-12 @ 15:59:20
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: