Adina Nyström

2011-02-22
13:26:00

För Mycket/Lite Redigering?

Vad man allt för ofta ser är bilder som är för lite eller för mycket redigerade. Det kan vara att man gett bilden för mycket ljus, för mycket kontrast eller lagt på alldelens för mycket skärpa. På den övre bilden känns allting så galet matt och tråkigt, den nedre har mer liv och hästen känns skarp och fin, men frågan är - är det för mycket skärpa? Enligt mig är det på tok för mycket skärpa, allting ser rörigt ut och hästen känns nästan onaturlig. Om jag hade använt lagermask och enbart lagt på skärpan på hästen hade det blivit bättre, men jag skulle fortfarande tycka att det är lite för mycket skärpa. Kontrasten är något överdriven även den.

På den sista bilden här nere har jag använt lagermask för att enbart placera skärpan på hästen, bakgrunden är fortfarande lagom skarp och det är inte lika mycket kontrast. Skärpan som jag la på är också i en mycket svagare grad.
Vad tycker du i allmänhet om mina redigeringar? För mycket, för lite eller lagom? Och vill ni att jag ska visa hur jag använder lagermasken för att placera skärpan på en viss plats?


Kommentarer:
#1: Jennifer

Jättefin blogg! :)

Vill du vara med på våran snyggaste matchning och berätta om din blogg?

Mer info på bloggen! :)

2011-02-22 @ 14:47:20
#2: Anonym

Ja gärna! :)

2011-02-22 @ 15:17:32
#3: Linnéa

Den sista är helt klart bäst redigerad :) Snygg bild btw!

Visa gärna den där lagermask-saken, haha :D

2011-02-22 @ 18:59:44

Så utrolig fint bilde :) Er det du som har tatt det?

Ser utrolig god forskjell fra ikke-redigert til over-redigert. Jeg syns det var litt for skarpt på det bilde nr 2 - første redigerte. Men det nederste var veldig flott :) Skulle gjerne sett enda litt mer varme farger på hesten, hvis dette var mulig. Ellers et supert bilde :)

2011-02-22 @ 19:29:21

Jag brukar lägga på lite extra skärpa, kontrast och färg när de ska upp på bloggen, för annars brukar kvalitén bli heelt död :((

2011-02-23 @ 12:52:16
#6: Anna

Riktigt fin häst på bilden ! :)

2011-02-23 @ 14:10:09

sv: Nej, sista bilden tycker jag är jätte fin :D

2011-02-23 @ 14:20:39
#8: Madde

Jag tycker att den sista bilden är väldigt snyggt redigerad, blev mycket bättre än de andra.



Bra blogg förresten! :D

2011-03-10 @ 00:04:08
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: