Adina Nyström

2011-02-01
20:43:14

Dagens Ridning

Julia från min klass följde med och red Eydir idag. Julia red mycket förut men slutade för ungefär 2 år sedan. Solen sken och det var ungefär -4 grader ute - PERFEKT! Vi började med att skritta igång en bit innan jag gav henne en snabb genomgång i hur man töltar och sedan satte vi igång. Precis som många ryttare som rider vanliga hästar hade Julia svårt att få Eydir att tölta med takt, nu är absolut inte Eydir den lättaste hästen att få i ren tölt då han är mycket stel. Traven satt däremot klockrent

Funi var till en början lite bångstyrig, ville inte sänka sig eller arbeta korrekt. Men när han väl blev varm i kläderna kom formen automatiskt och bakbenen kom igång. Traven var helt underbar och han var mycket uppmärksam på mina hjälper i tölten. Dock påpekade Julia att han gapar mycket - detta pga att han inte riktigt vill stanna när jag vill stanna vilket leder till att jag tar hårdare och hårdare i tyglarna när jag inte får en reaktion. Detta är verkligen någonting jag vill få bort - jag vill inte behöva ta i med hela min kropp för att få honom att stanna - men det viktigaste är att berömma när han gör rätt. När han stannar att han får en belöning för att sedan vilja stanna fortare utan att jag ska behöva ta i för kung och fosterland när han ska stanna.

Det uppstod ett litet problem idag, barnen som bor i byn vars Funi står åker buss från skolan. När vi red tillbaka till stallet kom bussen i full fart och jag red på halvlånga tyglar. Om bussen saktar ner är det inga problem, om jag kortar tyglarna blir Funi mer stressad eftersom jag då gör honom mer uppmärksam. Därför red jag på halvlånga tyglar för att han skulle slappna av och känna sig tryggare. Men när bussen for förbi i full fart är det självklart att Funi blir skrämd. Han vänder och springer in i Eydir som går bakom oss. Sedan lugnar de ner sig - det positiva med att bussen körde fort var att den var borta i samma sekund som den paserade vilket ledde till att hästarna lugnade ner sig och vi fortsatte skritta hemåt på halvlånga tyglar.

Men jag blir galen på denna busschaufför - man kör inte hur fort som helst förbi en häst! Det hade bannemig kunnat sluta riktigt illa om det varit en mer sprättig häst än Funi och Eydir som bussen körde förbi.

Trots allt är jag mycket nöjd med dagens ridpass. Funi arbetade mycket bra i både trav och tölt, galoppen är svår att få formen när vi rider ut, har inte riktigt börja jobba på det än men det kommer kanske gå snart. Han hade bra energi och humöret var på topp för oss båda. Härligt!


Kommentarer:
#1: EmbLeM

Sv: Ja vill du vara med och ha chansen att vinna nästa månad så behöver du självklart inte göra ett helt inlägg om tävlingen igen, det blir ju lite som du säger tjatigt :P Du kan istället bara nämna det och slänga in bilden i slutet i något inlägg :)

Runt 18-20 februari är det öppet att nominera sig igen till månadens ekipage för mars :)

2011-02-02 @ 16:03:43
#2: Misha

SV: ursäkta om svar har dröjt men jag inte på rak arm besvara på varför Funi gör som han gör med dig och inte med sin ägare, men det låter ju väldigt intressant. Eftersom att problemet uppstår varje år så får det mig att tro att det är en liten "test" grej, han vill se hur långt gränsen går helt enkelt. Man får uppmärksamma sig på att se skillnaderna mellan rädsla och envishet, någon vettigare förklaring kan jag inte komma på tyvärr men det finns säkert något som jag inte nämnt som kan fungera. En grej som du kan prova nästa gång är att istället för att leda honom rakt mot dörren så kan du leda honom förbi dörren, först med några meters avstånd och sedan närmare och närmare tills han slutligen sammla mod och tar sig igenom dörren, du kan även prova att plocka upp handukarna och låta honom luka på dem, se om du får stryka dem över honom och flaxa med dem i luften, tolleransträning helt enkelt :)

Mvh Misha

2011-02-02 @ 17:17:38
#3: Linnéa

Det är så irriterande när bilister kör förbi som dårar.. Inte för att Sancho blir rädd, men tänk om? Det kan ju sluta illa :/ Tur att det gick bra för er i alla fall!

2011-02-02 @ 20:39:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: