Adina Nyström

2011-08-03
12:00:00

Dag 7 : Så här resonerar jag om ridning

Mitt mål med min ridning är att med så små inverkningar som möjligt få hästen att prestera sitt bästa, med enbart utrustningen som är nödvändig. Min dröm är inte att rida över en äng med en klänning utan sadel och träns. Visserligen är det en jättefin prestation som bevisar på att man litar på kraften under en och jag skulle gärna vilja känna den känslan. Men det är inte någonting som jag känner är nödvändigt.

Vad jag däremot tycker jag är respektfullt är att rida en häst på ett enkelt bett och inte på stänger eller andra s.k starka/hårda bett. Det visar att det är en känslig häst som lyssnar på sin ryttare. Sen kan man rida så utan att det är harmoniskt. Sylvia rider på sin hingst Demantur med ett vanligt tredelat bett, normalt tycker jag att man ser de flesta tävlingshingstar rids på starka bett och de får inte samma respekt av mig. Det behövs inte mer än ett enkelt snällt bett på en hingst, sen förstår jag också att det är handen som gör bettet hårt / mjukt. Men en häst som rids med mjuk hand med ett enkelt bett får mer respekt än en häst som rids på kandar och mjuk hand. Det bara känns mer respektfullt. Och ja, jag kanske är lite trångsynt ang. detta. Men det är så jag känner - sen kanske jag inte själv alltid lever upp till det, men det är vad jag vill uppnå i framtiden.


Sylvia rider sin Demantur på tredelat bett, även på tävling


Kommentar:
#1: Anna

Precis så tycker jag också!

Min ridlärare rider också sina hingstar på endast tredelat :)

2011-08-03 @ 15:00:54
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: