Adina Nyström

2011-04-19
13:56:43

Dagens Ridning

Idag var jag ute tidigt, precis som igår. Lät Funi stå vid höbalen och äta samtidigt som jag borstade honom från topp till tå för att sedan ta in och sadlade och tränsade. Klar var vi vid niotiden och då vandrade vi ut från gården. Gick bredvid honom och jobbade med att få hans uppmärksamhet, jag bad honom att skritta, trava eller göra halt. När det gick bra jobbade jag lite skänkelvikning från marken - det gick högt över förväntan! Han korsade bra och var på gott humör.

Hoppade upp och gjorde samma sak från ryggen, lite skänkelvikningar och sedan övergångar trav - skritt. Försökte få honom att hålla sig lång och låg även i övergångarna, gick väl inte perfekt men det blev lite bättre mot slutet. Då började jag jobba med tölten efter en liten skrittpaus. Flyttade m.h.a vikten, han lyssnade ganska bra och sänkte sig. Han ville dock inte riktigt släppa så jag vände hem och jobbade lite tempoökningar i tölt för att sedan när jag kom in på gården rida några varv på volt i trav. Då släppte han fint och jag avslutade där.

När jag skrittade av försökte jag att få honom att lyssna bättre på min vikt, det gick bra till en början. Men efter ett tag blev han trött och det gick bara sämre och sämre. Jag skulle slutat när det gick jättebra och han lyssnade. Nu fick jag istället försöka få igång honom igen och börja lyssna på mig, när han gjorde det hoppade jag av direkt och vi gick in till stallet igen.

Släppte Funi vid höbalen igen och tog in Gabriel för att motionera honom då pappa ändå inte skulle komma förän 2 timmar senare. Borstade Gabriel, tränsade och sedan tog jag bara på ett schabrak och fäste med en täckesgjord och hoppade upp, typ barbacka. Det blev töltträning för Gabriel, fick jobba korta intervaller då hans kondition är långt ifrån på topp. Höll honom böjd hela passet och gjorde några försök till öppna/skänkelvikning i tölt. Han jobbade på riktigt duktigt men saktade av så fort som han fick chansen. Jag fick verkligen driva hela tiden för att få någon form av takt, men bättre blev det!

Var väl endast ute kring 25 minuter eller så men han blev lite svettig på den korta turen. Det är väl egentligen så ett ridpass ska se ut, snabbt och effektivt.


Kommentarer:
#1: Jenny

Sv: Tack, men det funkar inte, när jag minskar wrappern minskas den bara på högersidan... har sökt på designadinblogg, men det finns inget.. buhu :( men tack för hjälpen! :)

2011-04-19 @ 19:55:14

Fina ni är :D

2011-04-20 @ 14:30:11
#3: Mikaela

Söthäst! =) Hur hög?

2011-04-28 @ 22:23:55
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: