Adina Nyström

2010-11-23
19:12:04

Happy days

Svenska 9.25-10.20
Lunch

Så såg min skoldag ut idag, lagomt tufft. Gick och handlade garn då min käraste mormor ska sticka ett par sockar (att jag glömde mina favoriter på bussen till gällivare nämde jag aldrig), grönt garn blev det med lite gula inslag (+ några andra färger). Hoppas att de blir underbara!

Åkte buss till Bälinge vars morfar skjutsade upp mig till stallet, Madde var där så vi tog in hästarna tillsammans och skötte om dem. Funi vägrade äta upp sitt lusern (igen), mest troligt för att han var mätt eller så matvägrar han, får se hur han gör imorgon.

Vi red på banan, började med lång yttertygel och med hjälp av ledande tygeltag få honom att länga, sänka och böja halsen, . Kortade yttertygeln och gjorde samma sak men även när han bet tag i inner flyttade jag honom i skänkelvikning på volten några steg ordentligt och gjorde sedan om tidigare procedur. När det gick relativt bra i båda varven började jag trava och göra samma sak men med kort yttertygel från början, när han bet tag gick jag ner i skritt och flyttade för skänkeln.
Jobbade med detta ett tag tills det släppte, red i åttor och få samma resultat. Började sedan jobba med serpentiner först i skritt och sedan tölt. Det märktes att det var ett tag sedan vi jobbade med tölten, han föll över i trav hela tiden i början, men sedan kom vi igång! Kändes riktigt bra och han släppte fint i munnen och lyssnade bra på mina förhållningar. Nöjd!


Kommentarer:
#1: Linnéa

Sv; Haha, tur att jag inte är sämst i alla fall då ;)



Det är superkul att läsa dina inlägg om när du ridit ska du veta, jag får mkt tips och idéer :D

2010-11-23 @ 19:31:31
#2: anna

härligt att det gick bra! :D

2010-11-23 @ 20:32:24
#3: Tove

Hej Adina! :) Mitt inlägg riktade sig främst till folk som bestraffar sådant som inte finns, man tar alltså ut sin irritation på hästen i alldeles för hög grad. Det är skillnad i att dutta med spöet om hästen är på väg att vända eller att använda spöet för att få hästen i skänkelvikning om du frågar mig; för där finns det en anledning till "påminnelsen/bestraffningen". Det är när man rider och hästen inte går i form, tar ett steg åt sidan, backar ett steg för mycket och man verkligen SLÅR den medspöet - utagerar sin ilska och använder våld - som jag tycker att det är riktigt fel och snedvridet. Men vill man ha en häst som lyssnar och respekterar ryttaren måste ryttaren få hålla på sina regler, som till exempel att hästen ska gå tills dess att ryttaren ber den att vända. Om vi låter hästarna göra precis som de vill får vi snart inte ut dem ur stallet överhuvudtaget för det är mycket mysigare att stå inne i värmen ;) Så jag tycker visst att du gör rätt, korrigeringar i lagom storlek och med anledning ÄR rätt, för att upprätthålla regler och visa att det finns gränser som inte får överskridas.



En häst som är lösgjord (jag antar att du menar går i form) vågar ta för sig och vila på varje steg, den litar på ryttaren, respekterar ryttaren, är smidig och stark (och smärtfri). En stärkande och mjukgörande övning är öppna och sluta. Börja med att rida öppnan med små hjälper och övergå sedan långsamt till sluta och sedan tillbaka till öppna osv. Sedan är halt och ryggningar bra för samlingens och uppmärksamhetens skull, utnyttja mycket övergångar och se till att han bär upp sig i varje steg. koncentrera dig på att 1. få honom att utföra det du ber om och 2. han är lätt i handen. Så fort han lägger minsta gram extra: Gör halt och backa,vibrera mjukt i handen om du känner att han börjar "fastna", det kan hända att det hjälper. Men just sidvärtsrörelser brukar göra susen. Rid inte skänkelvikning en hel långsida utan rid skänkelvikning fem steg, gå in på en tiometersvolt och sedan ut i öppna eller sluta osv. Aktivera honom, håll hans koncentration på dig och se till att alltid sitta avslappnat i sadeln.



En annan sak som kan vara bra för bådas skull är att du jobbar honom en stund från marken, ta ena tygeln (den som är på andra sidan) vid manken och håll din andra hand i sidan du står på´s bettring. Få honom att gå i öppna och skänkelvikning, fram- och bakdelsvändningar och så vidare, det finns hur mycket som helst du kan göra, och allt ger resultat :)



Hoppas att du tycker att du fick ett bra svar, annars är det bara att fråga igen (: Lycka till! //Tove

2010-11-23 @ 20:48:15

Grymt härlig header!

Man bara drömmer sig tillbaka till sommaren ju! :P

2010-11-24 @ 18:12:40
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: