Adina Nyström

2010-07-22
14:15:18

Say It Right


Du har alltid varit lite överviktig, det var vad min sjuksköterska sa när jag gick i sexan och hade denna kontroll där man mätte sig, vägde sig och fick stelkrampssprutan. Jag vägde 60 kilo och var 162 cm lång. Jag kan erkänna att jag var lite småmullig men långt ifrån tjock. Jag blev väldigt chockad själv och var sugen på att klappa till henne i ansiktet men istället så nickade jag bara och sa inte så många glada och uppmuntrande ord till henne under resten av mina 4 år på skolan.
Detta är en vanlig orsak till att många tjejer får anorexi. Som tur var så var inte jag så brydd om min kroppsvikt. Ja, jag hade alltid tyckt att jag var tjock jämfört med alla andra, jag ljög över min vikt som liten då mina kompisar sa att de vägde 32 och jag själv vägde 45, då brukade jag säga att jag vägde 38. Men jag gick aldrig så långt att jag började banta, så mycket vett hade jag vid min unga ålder.

För en vecka sedan sa min handledare att han trodde jag vägde 70 kilo. Han sa det inte rätt ut men han sa att han inte hade 70 kilo i armarna efter att jag hade instruerat i hur man skulle få spaden längre ner i jorden genom att hoppa på den med hela sin vikt. Då tänkte jag genast tillbaka på händelsen i sexan, och blev väldigt sugen på att knäa honom. Men vände på klacken och gick därifrån för att jobba någon annan stans istället.
Jag förstår seriöst inte hur människor kan säga sådant! Om man ska gissa en vikt på en tjej i tonåren ska man inte försöka lägga på 15 kilo. Tänk om jag hade tyckt att jag var överviktig och haft väldigt dålig självkänsla? Då hade nog mitt vardagliga kostintag förändrats under veckan som gått, och inte till det bättre. Denna text skriver jag mest till er för att ni ska tänka på vad ni säger till varandra. Någonting som man hör vardagligen som en lögn, blir tillslut en sanning i dennes hjärna.


Kommentarer:
#1: Tove

haha, ja, hon var ingen fit häst den perioden, hoppas kunna undvika bullmagen i vinter, får väl se hur det går ;) Äsch,, På sommaren ska man njuuuta av att va ledig, inte ut och träna och så, det gör man på vintern när man ska göra allt annat också ;D

2010-07-22 @ 15:30:41
#2: Tove

Bra inlägg! Det är alldeles för stor hysteri kring vikt och fett och dylikt, och när en skolsköterska som förväntas höja barnens hälsa eller i alla fall kolla upp den, säger en sådan sak (säkert utan att tänka på det men ändå) har det gått för långt. Huvudsaken måste ju vara att man mår bra i kropp och själ, tycker då jag i alla fall.

2010-07-22 @ 15:35:48
#3: Alma

Vad konstigt :s man säger ju inte sådära, och du är ju smal!

2010-07-22 @ 15:41:42
#4: Emma H.

Jag har inte hört att jag själv vart överviktigt för det är jag långt ifrån. Håller på med en epsciell diet som inte är så farlig eller som kan vara någon sorts beroende framkallning.

Men jag gillade ditt inlägg för den vart starkt utfört av dina egna åsiker om sådana personer som bara säger en vikt på en kvinna och då måste de alltid väga mer än vad de ser ut att göra.



Jag fick höra då jag var liten att jag måste äta mer. Sen får jag höra olika åldrar på mig själv med. Ingen tycks tro att man kan vara 22 år och ha en längd på 153 cm.



Stå upp för dig och var den du är. Ingen ska vara den andre lik!

2010-07-22 @ 23:51:30
#5: Lisen

Bra gjort och skrivet, Adina! Jag förstår inte varför man överhuvudtaget vill diskutera vad andra väger, gör för val i livet etc. En människas väg till lycka är aldrig likadan som någon annans. Det är bättre att istället använda sin tid och energi på något man mår bra av. Fast det finns alltid människor som får en kick av att sänka andra för att höja sig själv. Sorgligt, men det är deras förlust i förlängningen. Och den där sjuksköterskan har jag alltid velat ta ett snack med! MORR!!!



Kram och <3, vännen, du är min hjälte! Fast inte i Uno, förståss.... :)

2010-07-24 @ 10:49:23
#6: Lisen

Du vinner LITE för ofta i Uno, så jag vill ha revansch...

2010-07-26 @ 21:42:00
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: