Adina Nyström

2010-12-17
22:27:34

Lektion för Sylvia

Lektionsdags idag, välbehövligt säger jag bara! Tidigare veckor har vi jobbat mycket med att han skulle sänka sig i traven, länga stegen, trampa under sig och slappna av i kroppen. Idag började vi på volt som vanligt, började med att flytta honom för skänkeln ordentligt på volt, inte plocka eller slita i tyglarna utan hålla ett jämt grepp med korta tyglar för att han sedan skulle rätta in sig mellan mina hjälper genom att jag driver in honom. Han var lite seg att kliva under sig när han skulle flytta ut rumpan så jag behövde använda stora hjälper några gånger och sedan lyssnade han bättre på de små en stund innan jag sedan behövde använda större igen för att få honom att lyssna. Han jobbade på riktigt bra mot slutet och då gick jag ut på fyrkantsspåret och gjorde samma sak. Man märkte att han var trött så han var inte lika alert med flyttningarna men vi gjorde några ordentliga och sedan avslutade vi med trav. Korta tyglar och få honom att hitta vars jag tycker det är skönt och rätta sig efter det. När han gjorde det började vi med ökningar i trav för att i framtiden få honom att länga på stegen och på så sätt få högre poäng på tävlingarna.
Sylvia sa att han hade bättre lyft fram i tölten och bra takt, sedan behöver vi jobba mer på att han sak bli alert och göra som jag säger. Man måste vara bestämd säger hon, så inte han bestämmer när man ska få längre tyglar, sluta med en övning eller liknande. Men det får vi jobba med! Nu har man fått några nya morötter att jobba med, kul!


Kommentar:
#1: anna

vad kul att det gick så bra! det var synd att jag inte kunde komma, det skulle vara kul att se er när ni rider för sylvia :)

2010-12-18 @ 09:14:20
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: