Adina Nyström

2010-12-23
10:44:15

Händelserikt

Sanna och Calle följde med till stallet idag. Vi tog in hästarna utan missöden, Calle var jätteduktig, borstade, kratsade hovar och Gabriel såg nästan ståtlig ut. Sanna gav Eydir en grovrengöring av man och svans och tog bort vartenda dammkorn i hans päls. Sedan slog bomben ner, eller rättare sagt råkade vi välta ett element och strömmen gick. Kolsvart i stallet blev det och som tur var, hade jag en pannlampa till beredskap. Vi satt där och väntade på Sylvia som i telefonen sagt att hon snart skulle vara hemma.


Här står vi och väntar på Sylvia i mörkret.

17 minuter senare kom hon inklampandes genom stalldörren, hon hade inte kommit upp för backen med bilen och transporten (som var full med spån) då en traktor stått ivägen - såklart. Det visade sig att det endast var en säkring som gått, jag hade provat pillrat på den säkringen men vågade inte ta i vilket ledde till att jag inte löste problemet, jag är för hamig alltså. Men nu skyndade vi på och sadlade och tränsade i all hast. 22 minuter senare satt vi upp på hästarna.

Vi höll igång bra, det var -25 grader kallt ute i träsket när vi red ut så att enbart skritta eller stå stilla fanns inte på kartan. Mycket trav och tölt, så mycket som Gabriel orkade. Vi galopperade även i djupsnön efter en sandslinga. Snön gick till stigbyglarna / magen på Funi men han kämpade på, vilket gladde mig. Sanna och Eydir var tätt bakom och även Calle och Gabriel. Vände sedan och avslutade med att galoppera i snön bakom huset också, där tävlade jag mot Sanna för att få känna på lite tempo, riktigt duktiga var hästarna! Det kändes som om vi flög fram!


Här ser ni Calle med sitt skägg, lagomt läskig, eller? hm.

Skrittade genom djupsnön hela vägen tillbaka och kom allihopa snöiga in, Calle var nog värst - hans normalt mörkbruna skägg var kritvitt som tomtens! Funi var konstigt nog mest svettig av dem tre, drog på honom ett täcke då kylan sjunkit ytterligare 2 grader sedan vi red ut, Funi är trots allt fortfarande smal och kan behöva lite hjälp med att hålla värmen för att få lättare att gå upp i vikt, det är min teori. Dock har han aldrig användt vintertäcke förut, enda gångerna är nu i fredags och idag. Båda när jag hamat mig. Hmm.


Kommentar:
#1: Linnéa

Vilken härlig ridtur det lät som! Vill också ut och galoppera i snön NUU ;)

2010-12-23 @ 11:57:10
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: