Adina Nyström

2010-08-10
23:06:53

Natural Horsemanship
Idag cyklade jag med Anna och följde med och såg på när hon jobbade med Elma på banan. Elmus förstod inte riktigt vad som hände i början, men tillslut förstod hon vinkeln och då såg det riktigt bra ut! 
Har någon av er läst/sett Heartland böckerna/serien? Amy där föser sina hästar i korallen för att vinna respekt, tills hästen sänker huvudet och riktar öronen mot en, då ger den sig och visar att Amy är bossen. Vad anser du om detta, rätt eller fel? Där Funi står nu har de även en korall, dvs rund paddock som Amy använder sig av, och jag är väldigt sugen på att prova göra det som hon gör. Det låter väldigt verklighetstroget, men samtidigt så vet man inte, tänk om det är en okunnig människa som skrivit böckerna och bara hittat på? Vad tror du?


Kommentarer:
#1: Tove

Det hon skriver om i Heartland-serien är join-up, en kommunikationsmetod som Monty Roberts påstår sig ha uppmärksammat att hästar använder i vilt tillstånd (och i hagen), så författaren är inte helt ute och cyklar, sedan att det är en form av dominansutövning får man såklart ställa sig som man vill till :)

2010-08-12 @ 16:40:13
#2: Matilda

Vad fina bilder =D

2010-08-13 @ 20:48:09
#3: sophie

jag har provat rundkorall med min förra foderhäst, det fungerade superbra, det handlar inte bara om att hästen ska sänka huvudet utan målet är att de visar att du är ledaren, t.ex. så började min häst att följa efter mig, stannade när jag stannade, vände efter mig o.s.v. jättebra sätt att stärka relationen! :)

2010-08-17 @ 14:49:57
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: