Adina Nyström

2011-01-14
19:54:11

Dagens Ridning

Idag var jag taggad för att rida på plan, trots mitt blå lillfinger efter gårdagens basketträning. När jag tog in Funi jobbade jag med att han skulle gå bredvid mig utan att jag skulle behöva vibrera i grimskaftet. Hängde det över hans hals och lockade honom med godis så han höll sig bredvid mig. Inne i stallet tog jag god tid på mig med borstningen och myste lite innan jag drog på alla grejjer och vi trippade ut på planen.

Värmde upp i skritt och trav efter fyrkantsspåret med volter. Gick sedan in på volt och flyttade lite för skänkeln för att få honom att hänga i tygeln och sänka sig. Halt med hjälp av sits utan att han skulle höja huvudet - gick inte speciellt bra men han stannade åtminstone. Sedan övergångar Trav - Halt - Trav - Halt för att få honom att jobba med bakbenen. Bytte sedan och började tölta. Tölt - Halt - Rygga - Tölt - Halt - Rygga. Funi ville inte riktigt vara med på noterna när vi skulle rygga, hotade att han skulle stegra men gav sig sedan. Iväg i tölt och halt efter ungefär halva långsidan. När han jobbade på bra började jag trava på små små volter för att få honom att länga på steget för att sedan gå ut på fyrkantsspåret och jobba galopp.

Började i vänster varv som är hans svåra. Han fattade fel galopp i början men efter ett tag började han göra rätt. Tog ett par korta galopper i vänstern när han väl hittat den galoppen och bytte sedan till höger varv. Samma sak här. Galopperade efter fyrkantsspåret och gjorde även några volter, han jobbade på riktigt bra med bakbenen och formen kom till och med!

Travade av med korta tyglar för att han inte skulle vara lika stressad att börja galoppera när man travade. När han travade lugnt gick vi ner i skritt och skrittade av.


Kommentar:
#1: Linnéa

Älskar dina "dagens ridning-inlägg", som jag sagt förut ;) Dom är så inspirerande!

2011-01-15 @ 21:28:10
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: