Adina Nyström

2011-02-21
14:57:00

Prestationer hit och dit

Jag tycker vår värld är alldelens för inriktad på prestationer, vi bryr oss inte lika mycket om hur våra nära mår längre. Alla ska prestera, MVG i alla ämnen, vara bäst i sporten man håller på med och bli läkare eller advokat. Självklart hade det varit toppen om alla hade de kunskaperna att prestera så bra - men det skulle inte hålla. När man möter en kompis på stan efter att man inte träffats på en tid (månader eller år) frågar man oftast "Vad gör du nu för tiden?" och kompisen svarar "Jag läser till *** på den högskolan" - "SHIT VAD DUKTIG DU ÄR" säger man då oftast och fortsätter med "Hur går det då?" istället för att fråga "Åh vad roligt, trivs du där?"

Om kompisen däremot hade sagt att den bara tog det lugnt och satt vid datorn hela dagarna hade man kanske inte uppskattat personen lika mycket, man hade kanske tänkt "Oj.. Du kanske borde satsat mer på lektionerna i skolan" och sagt någonting mer som "jaha okej, vad har du för framtidsplaner då?" när den kompisen säkert behövde lite hjälp på traven att komma in på rätt väg istället. Vad gör att våran värld är så grymt prestationsinriktad? Varför kan vi inte bara berätta hur fina personerna är och vilka underbara kompisar dem är? Allting handlar inte om prestationer.

När jag var liten och sov över hos min faster i Stockholm handlade det aldrig om man var duktig, vad man gör eller så. Det handlade om kärlek! Varje dag fick man höra minst 3-5 gånger att hon älskade en och innan man somnade sa hon alltid detta "Adina, Har jag sagt att jag älskar dig idag?" Även fast hon sagt det flera gånger sa jag alltid nej, med ett leende på läpparna - bara för att jag ville höra det en gång till och då sa hon "Adina - Jag älskar dig!"

Tänk efter, vad är viktigast? Att folk gillar dig för det du gör eller för den du är?


Kommentarer:
#1: evelina

Du har så himla rätt Adina! Det är något jag borde plugga in i mitt huvud ett x antal gånger när jag sitter bitter med mina prov där de stor ett vg + på. :)



SV: Jamen, det går till överdrift då det flyger ner tussar med damm. Man liksom - Ja, jag behöver verkligen städa.

2011-02-21 @ 16:22:20
#2: Fanny

SV: Tack så mycket :) Jag såg först på ett program som vi spelade in för några dagar sedan och sedan solsidan såklart :)

2011-02-21 @ 16:31:47

sv: tusen tack :) ja precis, det behövs städas ibland!



toppen inlägg!!

2011-02-21 @ 16:33:35
#4: Maja

Väldigt klokt skrivet, jag har haft en så stor press på mig hela livet, och ätstörningen har ju inte gjort det hela lättare. Men du har helt rätt, man ska bli älskad för hur man är, inte vad man gör!

Puss<3

2011-02-21 @ 16:56:49
#5: anna

jaa, kmr sakna henne, men elvira har sagt att det bara är att säga till om jag vill komma och hälsa på henne och så, :)

2011-02-21 @ 16:59:44
#6: Linnéa

BRA SKRIVIT! Du har helt rätt, och jag borde ta åt mig. Jag har sjukt mycket prestationsångest, men jag borde nog lugna ner mig lite och försöka få in i skallen att jag duger som jag är - oavsett om jag har MVG i allt eller inte ;)

2011-02-21 @ 21:24:26
#7: Lisen

:) Du har så rätt, vännen. Det handlar om skillnaden mellan självförtroende och självkänsla. För att uttrycka det mycket kortfattat handlar det om vad du GÖR och vem du ÄR. Alla pratar bara om vad vi gör och vi blir omtyckta för det vi presterar, men det är få som är genuint intresserad av människan bakom alla framgångar och frågar "vem är du och hur mår du?" Du är en ovanligt klok människa, Adina! <3 Det har jag nog sagt flera gånger tidigare men det upprepar jag gärna igen och igen och igen.... :)



Ha´ det så underbart hos kusin Josefin! Det ska bli spännande att få höra hur ni har haft det och allt ni har gjort. Kram och <3 från mig

2011-02-23 @ 18:20:09
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: