Adina Nyström

2011-08-26
19:57:11

Dagens Ridning

Idag stod det klättring på schemat, började med att skritta igång på lååång tygel. Lite spårhundsliknande innan vi kortade upp tyglarna och flyttade för skänkeln över vägen. Lite öppnor & slutor för att han skulle slappna av. När han sänkte sig naturligt travade vi igång. Försökte få honom att trampa på mer bakifrån utan att han ökade tempot utan bara att det blev mer energi från bakkärran.

Efter en stund red vi upp i skogen och klättrade lite. Galopperade upp för en backe innan jag hoppade av och vi fortsatte klättringen uppför en stig. Gick lite kringelkrokar och Funi flåsade bredvid mig och värmen i kroppen steg. Sedan vände vi tillbaka och promenerade uppför en brant backe ett par gånger till. Sedan fortsatte vi bortåt vägen en bit till. Skrittade en bra stund så han fick hämta andan och få bort all mjölksyra som bildats i benen innan vi började trava lite igen. När han travade på bra fattade jag galopp, och vilken galopp det blev! Den kändes riktigt fin, kändes åtminstone som om han la energin upp och inte fram vilket är ovanligt.

Sedan hittade vi en till liten skogsstig som vi följde bort från vägen, travade över några nerfallna stammar och följde kringelkroksstigen. Snart var vi ute på vägen igen och travade hemåt. Finafina häst! Får se om jag ska rida imorgon eller på söndag. Då kanske det kan behövas ett litet pass på banan för att få honom att släppa ännu bättre. Det känns som om vi är på G nu. Hoppas hoppas


Kommentarer:
#1: Matilda

Åh så söt!!

2011-08-26 @ 20:19:31

SV: Jag vet att den sitter för långt ner, men den går faktiskt inte att korta upp mer. Om det gick hade jag såklart gjort det för länge sen.



/Moa, Ryttartrion

2011-08-26 @ 21:05:36

SV nr 2: Oj, lätt lite sur på förra komentaren. Det var inte alls meningen. Men att den sitter så långt ner påverkar ju inte honom så mycket, men jag vet att den egentligen borde höjas (om det nu gick). Tack för komentaren! :)



/Moa, Ryttartrion

2011-08-26 @ 21:10:27
#4: Moa

SV: Ja det är klart att det är viktigt. Men jag tror även att ägaren vet om det och planerar nog att göra något åt det. Men det är inte alltid jag ens rider med nosgrimman på. Känns lite onödigt med den ibland. Brukar oftast använda hans andra träns. men tack för tipset! :)

2011-08-26 @ 21:15:02
#5: Moa

SV: Jag och Sofia, som även hon skriver på ryttartrion pratade faktiskt om hans nosgrimma senast igår (då vi försökte korta upp den). Det är ganska ofta man ser islandshästar med nosgrimman väldigt långt nere.. har du märkt det? :)

2011-08-26 @ 21:18:22
#6: Moa

SV: Fast det står i försig att remontnosgrimmor ska sitta endast ett par cm ovanför näsborrarna, men jag håller med om att den borde vara högre upp..

2011-08-26 @ 21:21:24
#7: Moa

SV: Nu får du lite många svar här hehe. Men man ska inte ha remontnosgrimmor högre upp än sådär, då trycker man upp bettet och påsätt felanpassar nosgrimman :)



MVH

2011-08-26 @ 21:23:39
#8: Moa

SV: Aha där ser man, jo men läste på lite och vips så fick man reda på lite mer. :)

2011-08-26 @ 21:24:48
#9: Moa

SV: Nej precis, man får nog känna efter lite vad som passar bäst. Förresten måste jag bara säga vilken otroligt häftig färg din isis har, jättefin! :) Hur hög är Funi?

2011-08-26 @ 21:28:15
#10: Moa

SV: Åh vad kul! Jo dom har verkligen häftiga gångarter. Strokkur däremot är en stor grabb på 145 cm, passar mig perfekt! :D

2011-08-26 @ 21:32:04
#11: Moa

SV: Ja det är underbart. Jag har alltid gillat stora kallblod osv. Jo det blir ju det, Strokkur känns ofta tung i början och så. Han har en ganska konstig rygg också, det är inte många sadlar som passar honom, har du upplevt samma problem med Funi eller någon annan isis? :)

2011-08-26 @ 21:36:23
#12: Anna

Tack! Dina "Dagens Ridning" är alltid lika roliga att läsa, och ibland lär jag mig saker :) Söt bild på Funi också <3

2011-08-26 @ 21:40:07
#13: Moa

SV: Jag kanske formulerade frågan lite fel men okej. :)

2011-08-26 @ 21:42:17
#14: Moa

SV: Menade att även fast jag gjorde det så fick jag svar på frågan :)

2011-08-26 @ 21:46:48
#15: anna

sv: fast har ju hoppat henne ute i skogen förr, men de är att hoppa på planen som vi planerar hela tiden men som aldrig blir av.

2011-08-26 @ 23:38:39

Fin häst :)

2011-08-27 @ 20:33:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: