Adina Nyström

2011-08-24
18:45:13

Dagens Ridning

Åh gud så fin Funi var idag! Första ridturen för mig i träsket efter sommarperioden i Ersnäs och andra för Funi så jag antar att han tyckte det var lite extra spännande. Började med att jobba lite tempoväxlingar i trav och få honom att behålla samma långa låga form trots ändringarna i tempot. Han skötte sig riktigt bra och jobbade med bra påskjut bakifrån. När vi kom upp till vändplanen skrittade vi lite, flyttade för skänkeln och fick honom att släppa i munnen och sänka huvudet. Först var det lite jobbigt men sen släppte det.

Travade lite tempoväxlingar påväg hem också innan jag bytte till tölten. Här försökte jag ställa lite olika och hålla ett jämt lågt tempo med en stadig eftergift. Han skötte sig hyfsat men smygökade hela tiden i tölten vilket jag fick parera som bara den för att hålla det låga tempot jag sökte efter. Sedan var vi tillbaka på gården. Gick in på ridbanan och red snett igenom i skänkelvikning i tölt flera gånger. Detta släppte han riktigt bra av och snart töltade han på i låg form, avslappnat trots att vi ställde åt olika håll och red snett igenom lite då och då. När det kändes bra lät jag honom trava lite innan vi skrittade av. Men oj så nöjd jag är med honom! Han pinnade på riktigt fint, dock tror jag att tölten blev lite travtaktig men det får vi jobba till när han släpper ordentligt. Svettiga kom vi in i stallet ca 40 minuter senare. Svampade av honom, gav lite kraft innan han fick gå ut och rulla sig i hagen. Duktig häst!


Spöhandsbyte


Kommentarer:

Vad kul att du uppskattar dom :D Måste nog byta ut mina bilder till islandshästbilder bara haha. Känns ju helt fel :)



/kram, sofia

2011-08-25 @ 14:06:37
#2: Matilda

fin häst =)

2011-08-26 @ 09:29:24
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: