Adina Nyström

2010-11-12
15:52:15

Lektion

Red lektion för Sylvia igen. Började med att värma upp i skritt precis som vanligt. Böja hals och kropp på volt med inslag av rakt spår (men fortfarande böjd hals). Sedan gick vi in på en volt med kontakt på båda tyglarna och med hjälp av ledande tygeltag skulle jag få honom att sänka huvud och hals + att han skulle hålla halsen böjd inåt. Tog ett tag innan han gav sig i skritten men när det lättade i båda varven började jag trava och göra samma sak.
Här går det bra om yttertygeln är lös, men då ställer man inga krav på honom. Så fort som man kortar yttertygeln och ställer lite krav börjar han tjorva. Han springer fortare än nödvändigt och smiter ut från våran fina volt som inte blev lika fin. Efter ett tag släpper han lite i vänstervarvet genom många ledande tygeltag och avbrott med skänkelvikning på volt i skritt och börjar trava mycket lugnare och jag provar på att genom lite kittling i mungipan på honom få honom att släppa bettet och jobba riktigt bra! Då byter vi varv till vänster. Här håller han tempot mycket bättre och jag får jobba än mer med att få ner tempot och sedan börjar vi böja. Mycket skänkelvikning här och även en del framdelsvändningar behövdes för att han skulle börja jobba ordentligt med vänter bakben.

Avslutade med att trava lugnt och fint med böjd hals i båda varven runt fyrkantsspåret när han blivit riktigt fin.


Kommentarer:
#1: Maja

Det verkar som att det går bättre med honom nu?

Tack för allting gumman <3

Puss<3

2010-11-12 @ 16:42:10
#2: Alma

sv; jo det var kul :D men lite svårt;D

2010-11-12 @ 16:47:28
#3: JOSEFINE

Sv: Jaså? Min kompis har också ett sådant skal och hon upplever inte särskilt mycket repor :) Nu har ju jag iofs inte använt mitt skal särskilt länge, har du själv haft ett sådant?



Du verkar förresten vara en jäkel på att rida! Hur länge har du ridit nu?

2010-11-12 @ 18:49:35
#4: anna

låter som att det börjar gå bättre nu, vad roligt! :D

2010-11-13 @ 16:33:13
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: