Adina Nyström

2011-05-20
22:29:00

Dagens Ridning

(lite försenat, menmen) Red ut med Madde, Sussie och Fia. Hade egentligen behövt böja lite på banan, men när man väl får sällskap av så många vill man inte gärna böja på banan. Därför gav vi oss ut i det strålande solskenet! Funi kändes pigg och på tårna, flyttade lite när vi väl kom upp i ledning så han kunde slappna av. Han släppte bra och då fick han gå framåt. När vi alla skrittat igång en stund ökade vi tempot lite. Jag jobbade övergångar mellan trav och tölt, försökte använda mycket vikt vid samling osv. Han lyssnade bra, om än att övergångarna till trav inte är det lättaste när man är upphetsad.

Fattade galopp och efter galoppen fick jag trav och inte tölt, om än en något stressad sådan, de andra kom ikapp oss galopperandes så det var väl lite jobbigt antar jag. Jobbade fler övergångar mellan tölt och trav för lydnadens skull. Sedan när kroppen var uppvärmd började jag be om lite mer samlad tölt. Han lyssnade fint, lättade i munnen, takten var helt okej. Efter en till galopp vände Fia & Madde under tiden som jag och Sussie red upp i skogen lite, travade, gick över stockar i serpentinbågar för att böja och få hästarna att lyfta på benen. Sedan vände vi hem igen.

Nu när vi var två tränade vi på att bli omridna, att stanna och vänta in signal är någonting både Funi och Djarfur kan behöva träna lite på. Men i mitt och Funis fall är det nog jag som behöver bli mer konsekvent, Djarfur är inte 18 år som Funi precis och är under inridning. Töltade/travade sandslingan där vi normalt brukar galoppera, gick väl sisådär. Lite för mycket vilja i hästen kanske, men hellre det än en häst som inte går fram :)


Kommentar:

Riktigt söt bild! :D

2011-05-23 @ 23:10:53
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: