Adina Nyström

2011-03-18
23:07:46

Dagens Ridning

Idag var jag ute tidigt i stallet, redan vid kvart i ett! Hade absolut inte bråttom ur några aspekt. Om man nämner att Elisabeth som kom 30 minuter efter mig hann komma ut från ridbanan innan jag var redo för att rida kan säga någonting. Hon hann alltså både göra iordning hästen och rida klart innan jag var klar med borstning och pyssel. Det är skönt att kunna göra allting extra noggrant en gång för alla.

Vid tio över två kom jag ut på banan, började att skritta runt efter fyrkantsspåret med inslag av volter lite här och var. Sedan började jag med skolorna. Skänkelvikning på volt, flytta och sedan skritta på volten för att sedan flytta igen. Tänkte mycket på min sits inverkan och ge mycket eftergifter om än att jag hade kortare tyglar. Det gäller att inte fastna med handen eller skänklarna - då kommer hästen snart ignorera mina hjälper.

När han släppte bra i båda varven började jag flytta i öppna och sluta efter trekvartslinjen. Flyttade ett par steg i öppna, sedan övergick jag till sluta för att återgå till öppna och flytta i öppna för andra skänkeln osv. Få honom att lyssna på mina instruktioner och bli lyhörd. Han lyssnade bra, sänkte halsen bra och var mycket lätt i handen. Återgick nu till volten igen men började trava och sedan ner i skritt och skänkelvikning - när han släppte fick han trava en bit igen för att sedan gå ner i skänkelvikning igen.

När traven fungerade bra, att han inte hängde i munnen och jag kunde byta volterna med små inverkningar övergick jag till töltarbetet. Skritt - Halt - Rygga - Skritt med hjälp av vikten, ger stora viktskillnader nu i början för att få en reaktion - när han flyttar sig bakåt återgår jag i neutral position och låter honom backa in under min kropp med bakbenen. När han lyssnade bra på vikten började vi tölta. Idag fick jag till bra reaktioner från tölt till halt och från ryggningar till tölt. Helt okej takt och han var mycket lätt i handen!

Avslutade med galoppfattningar efter fyrkantsspåret och lite trav. Hade tänkt filma men tyvärr tog batteriet slut efter 33 sek - och jag hade inte hunnit rida till bilden innan de 33 sekunderna hade gått. Men nu vet jag hur jag ska göra - så i framtiden kanske det kommer en film om ni har tur!

Mycket nöjd med dagens ridpass, Funi var mycket lätt i handen och jobbade bra med bakbenen och sänkte sig självmant - precis som det ska vara, jag tror inte det var Funi som var ovanligt duktig egentligen - det var nog mer jag som hittade knapparna om hur jag ska göra. Funi kan - det är jag som inte kan och måste lära mig hur jag ska göra för att få bästa inverkan med enbart teknik.


Kommentarer:
#1: sofia

sv. Jorå, ska försöka :D

2011-03-18 @ 23:18:40
#2: Karin

tack. :)

jajjamen, jag går islandshästutbildningen här på strömsholm. :)

2011-03-18 @ 23:51:47

Skrev ett inlägg om hästens tänder för ett tag sedan och såg att du frågat i en annan blogg. http://sallberglina.blogg.se/2011/march/hastens-tander.html

2011-03-19 @ 08:36:14
#4: Linnéa

Vad roligt att det gick så bra! Finns (nästan) inget bättre än när man känner sig riktigt nöjd efter ett ridpass ;D

2011-03-19 @ 11:47:22
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: