Adina Nyström

2011-06-08
20:51:13

Dagens Ridning

Åkte ut med Sussie till stallet ikväll. Det var galet varmt trots att klockan var närmare sju när vi red ut, säkert 24-25 grader! Funi var som alltid mycket pigg av sällskapet men höll sig i skinnet påväg bort från stallet. Övade en del tempoväxlingar trav och töltade en del med fokus på takten, böjde och flyttade för skänkeln för att få med bakbenen bättre.

På vägen hem brast dock tålamodet för Funi då jag började med lite samling, halter och ryggningar för att få honom mer uppmärksam. Han tjorvade en del, och desto mer han tjorvade desto längre bort försvann Djarfur och hans tålamod sänktes ytterligare. Detta ledde till att jag fick ta väldigt mycket i honom för att få honom att lyssna, annars hade det burit iväg i en okontrollerad ökad tölt eller galopp tills vi kommit ikapp Djarfur och det ville jag inte. När vi skrittade stressade han och ville absolut inte länga stegen, det blev mycket trippandes och bara tjorv. Till slut fick jag honom att koncentrera sig på mig genom att variera med lite öppnor, skänkelvikningar för båda skänklarna och fick åtminstone en hyfsad avslutning. Men jag hade önskat att jag sluppit slita i honom för att få honom att lyssna. Detta beror antagligen på att jag är för okonsekvent med mina hjälper.

Svettiga kom vi alla fyra in till stallet till slut, svampade av honom lite snabbt innan han fick sitt kraft och jag släppte ut honom i hagen innan vi sopade och åkte hem igen, en snabbis - kort men intensivt.


Kommentar:

Åh va söt häst! & jättesöt blogg! :)

2011-06-20 @ 11:21:45
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: