Adina Nyström

2011-06-13
22:03:17

Dagens Ridning

Förra veckan bestod enbart av uteritter för Funi som en mjukstart efter den lediga veckan som han fick efter Vindur då både jag och Kristin reste till Göteborg, därför kändes det som om det var dags att böja igenom på banan idag. Började med att värma upp i skritt, flyttade mycket för skänkeln i skritt, öppnor, slutor och skänkelvikning. Han var lite seg på att svara åt sidan men blev åtminstone lättare i handen och förbättrade lättheten i steget. Efter det jobbade jag lite halter och ryggningar och att han skulle behålla formen trots att jag ber honom göra halt. Han brukar nämligen alltid streta upp med huvudet, trots att jag bara använder vikten.

När halterna fungerade hyfsat började jag tölta på volt, när han stretade gick jag ner i skritt och flyttade för skänkeln för att sätta igång i tölt igen. Han var lite seg och ville inte riktigt släppa, jobbade därför med kontraställningar i åttvolt och fick på så sätt bättre koll på ytterbogen och då kom formen mer stadigt också. Gick över till trav, åttvolter här med och han höll en stadig form. Började jobba lite tempoväxlingar efter fyrkantsspåret för att provocera lite. Vid tempoväxlingar brukar nämligen formen störas men idag satt den som en smäck och jag fick till några riktigt häftiga tempoväxlingar! Awesome!

Avslutade därpå och duschade av svettiga hästen innan han fick sin kraft för att gå ut på invänjningsbetet.. :) Riktigt nöjd


Kommentarer:

Kul att det gick bra! :D

2011-06-13 @ 23:26:01

SV; Ja jag förmodar att jag gillar att läsa om intensiv träning & tävling haha! De som folk kommenterade & hade det gillade jag inte hur de skrev.. Gillar verkligen inte att läsa grammatiska fel. (även fast jag själv gör det väldigt mycket haha)

2011-06-14 @ 00:34:27
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: