Adina Nyström

2011-07-06
22:58:54

Lektion för Sylvia

Idag var det äntligen dags för lektion för Sylvia! Vi utvecklade den förra lektionen med att få in honom mellan hjälperna. Korta tyglar och massa drivning för att få in bakbenen. Fick beröm över att han blivit bättre med korta tyglar nu från förra lektionen, men idag blev det bråk pga att bakbenen skulle in. Att gå med korta tyglar och jobba sådär lagomt med rumpan är inte spec jobbigt längre, men så fort som bakbenen ska in blir det en helt annan femma. Vi red mycket på volt i tölt med en lätt böjning i halsen. Drivning + böjning = sänka sig och det måste han lära sig.

Mot slutet sänkte vi farten jätte jätte mycket och började tänka lite öppna på volten, nu fick jag lättare att hinna med honom och till och börja med fick vi ungefär 1-2 steg i avslappnad fin tölt, att jag kan ge en eftergift utan att han varken ökar tempot eller drar tyglarna ut händerna på mig. Mot slutet fick vi till och med bra tölt med bakbensaktivitet i ½ volt! Awesome! Travade något varv på volten efter det innan jag hoppade av och vi promenerade ut en stund. Han var dyngsur i svett så jag svampade av honom innan han fick sitt kraft och gå ut i hagen.

Betet är nästan slut i ena hagen så nu har vi slagit ihop hagen där Funi, Ivar och Eydir stod i + den hagen där alla stod i före för att få mer bete. Det var lite fart och fläkt i hagen, men nu finns det plats att röra sig på så Funi kan springa undan och så han inte behöver gå uppför den trånga passagen för att komma till vattnet. Vi har vatten på 2 ställen och ett till ska ev. komma också. Så för hoppningsvis slipper vi nu massa lårkakor.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: