Adina Nyström

2011-07-03
13:36:27

Dagens Ridning

Precis som jag sa tidigare så blev det ett pass på ridbanan idag. Funi har mest troligt blivit sparkad vid virveln och har en liten vätskefylld böld där. Han reagerade inte alls när jag tröck på den, utan sänkte huvudet och blundade för att han tyckte det var skönt. Så jag drog på sadel och träns trots den lilla bölden som var stor som en islandshästs hov.

Påväg mot ridbanan plockade jag upp en pinne som jag hade mellan tummarna för att inte händerna mina skulle vicka. Jag har egentligen absolut inga problem med detta, saken är mer bara att jag inte kan hålla i pisken och ha händerna "ståendes" samtidigt. Det kan ju inte ens vara fysiskt möjligt! Därför red jag utan spö i början av passet, skänkelvikningar och framdelsvändningar i skritt till och börja med. Saken var att han inte ens kändes slö utan pisken utan var snarare piggare (?!) Att jag aldrig blir klok på denna häst.

Men när vi skrittat och gjort olika lösgörande övningar i 20 minuter ungefär började jag samla skritten några steg för att sedan släppa iväg honom i en mer avslappnad och snabbare skritt. Fick väldigt många protester när jag samlade honom. Han började hota mer och mer om stegring och ibland kom till och med en stegring. Men jag tänkte på min lärodom från i onsdags och berömmde honom när han samlade sig duktigt och lät bara stegringarna rinna av, det gjorde susen och stegringshoten blev mindre frekventa.

När han började samla sig utan ett hot om stegring varannan sekund lät jag honom börja tölta. Några steg i friare tölt > några steg i samlad tölt. När detta fungerade hoppade jag ner och hämtade pisken som jag lagt på bänken utanför ridplan och hoppade upp för att göra samma sak i andra varvet. Nu kunde jag dessutom dutta på lite med pisken om jag kände att jag ville ha lite extra rumpa med i leken - och vilken tölt jag fick! Men dock inte lika fin som den korta biten med Sylvia för 2 veckor sedan. Avslutade till slut med lite trav och galopp innan vi skrittade av. Och ack ack så svettig han var, spolade av honom och rengjorde skrapsåren (som mest troligt är från sparkar) med jodopax innan han fick gå ut i hagen igen. Nöjda och glada


Kommentarer:
#1: Patricia

svar: precis, riktiga mysbilder :D

2011-07-03 @ 13:49:37
#2: Ragna =)

sv; Det var jätte gott :D

2011-07-03 @ 22:47:20
#3: Emilia

sv. Ja visst är den! Första boken är ju klart bäst! :)

2011-07-04 @ 10:34:53
#4: Alva

Ja, den är gaalet fin, men det känns som ganska mycket pengar för en nosgrimma egentligen. Men det är väl bara att börja spara, dock tror jag att det blir en del shopping för mig när det är SM :D Ska du åka och kolla?:)

2011-07-04 @ 22:32:59

svar: tack :D

2011-07-04 @ 22:51:40
#6: Evelin.

Svar: Haha ja ^^ Helt klart ;D

2011-07-04 @ 23:08:46
#7: Alva

Jaha, vad tråkigt att missa det, men det är najs att tjäna lite pengar i alla fall :D!

2011-07-04 @ 23:11:46

haha wtf, såg ju så liten ut :O haha oops XD

såg ju ut som en shttis XD därför jag funderade så mycket agtt du såg ändå ganska lång ut och då måste ju du vart för lite för en shettis, jaja inet lätt att se rätt ,)

2011-07-04 @ 23:50:54
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: