Adina Nyström

2011-01-06
17:55:00

VEM ÄR JAG EGENTLIGEN?

Jag fick en önskning om att skriva om mig, Funi och eventuellt andra hästar jag rider. Börjar med att skriva om mig själv och min och Funis relation.

Jag heter då Adina Nyström och är 16 år gammal. Det betyder att jag går första året på gymnasiet, går idrottsprogrammet Friluftsliv med naturinriktning vilket kommer ge full naturbehörighet vilket leder till att jag kommer ha många dörrar öppna när det är min tur att börja studera på högskolan, vilket jag antar att det blir om 3 år eller så, annars har man ingen större chans till ett bra jobb i framtiden.

Jag bor i lägenhet med mina föräldrar och min katt Kajsa som ni säkerligen sett flertalet bilder på. Jag har även två bröder, Olov och Arvid. Olov bor i Umeå med sin flickvän och studerar, Arvid jobbar här i Luleå och bor i en egen lägenhet inte så långt från mig. Han smiter ofta in och äter frukost med oss på lördag- och söndagsmornar vilket är jättemysigt!

 

Oxfilé och potatismiddag med mamma och pappa
Jag, mor och far i somras när vi åt godmiddag en sommarkväll i stugan

Alla som pratar om Adina som liten säger att hon var en söt glad tjej. Jag trallade alltid på en melodi vars jag än gick. Ibland gick det så långt att mina klasskompisar rent av skrek åt mig att sluta, lite som i ”Jönssonligan och cornflakescupen”, (kanske inte så extremt då). Farmor och Farfar var alltid mina favoriter som liten, jag var ofta där efter skolan och på helgerna. Min faster, Lisen, bodde i Stockholm och farfar ringde ofta och berättade en ”Dagens Adina” som Lisen och hennes kollegor skrattade gott åt där på jobbet. En dagens Adina kunde vara t ex;

”Jag och Esther diskade undan efter maten igår, och då
kom Adina och viskade i mitt öra - När blir det G-L-S?
Självklart menade hon att stava till glass som vi börjat säga G-L-A-S-S
bara för att inte Adina och Ellen skulle förstå, men det listade de allt ut fort.”

Jag har sagt många andra saker som är mer uppenbara, men tyvärr har vi inte skrivit ner sådana saker.

 

Julen 2003 var jag en glad, trallande person, just här var jag dock mycket trött

Jag har alltid varit aktiv inom sport. När jag var 5-6 år började jag i Skridskoskolan. Jag hatade att gå på träningen, skrek och grät varje gång. Men när jag väl var där ville jag inte gå därifrån, skrattade när jag ramlade och aldrig en sur min. Men så var det väl med de flesta barn? Vill inte lämnas ensam på dagis, vill inte åka hem. Jag spelade även fotboll och red som 6 åring. Dock var inte ridning någonting för mig, jag njöt inte av att skutta runt fyrkantsspåret på små shettisar så jag slutade efter ett år. Fotboll och basket var vad som gällde då, vilket jag fortfarande håller på med. Ridningen återfann jag 2004 när jag och mina två kusiner Ellen och Josefin fick en resa till Höga Kusten, en riktigt fin julklapp som jag än idag gläds å, år 2003. Vi började träna hos Sylvia för att få in lite rutin innan resan och där blev mor och jag fast.

 

Mamma går nöjd ut med Joki efter en av många ridlektioner för Kristin

I tre år red vi i samma grupp, mamma och jag. Kristin var våran ridlärare och det var så som jag lärde känna henne och Funi. Hon lärde oss alla grunderna som galoppfattningar, trava , tölta, volter, skänkelvikning, öppna, sluta. Alla grunder helt enkelt. År 2007 tyckte dock Kristin att jag skulle byta till ungdomsgruppen för att hon inte kunde tillföra mer till min ridning, så jag gav det ett försök. Då slutade mamma då hon inte kände för att åka till träsket två dagar i veckan. Första gången som jag red med dem skulle vi hoppa. Jag red Sillen som inte alls var sugen på att hoppa och därför vägrade han, jag ramlade av, tog emot mig med min vänstra arm och fick en spricka i handleden. Gips på och vila 2½ månad. När armen läkt återvände jag till ungdomsgruppen och där red jag resterande år hos Sylvia. Anledningen till att jag ramlade av kan vara då min hoppteknik är ”när du kommer till hindret, läng tygeln och ställ dig i trepunktssits”, kan vara en orsak.

 

Jag och Funi "hoppar" ridlägret 2007, här ser ni min utmärkta hoppteknik

Våren 2007 började jag rida Funi första gången. Han drog ofta med mig och jag hade ingen speciellt bra kontroll på honom, men söt var han och jag gillade honom för det. Mot vårkanten när det närmade sig att träna inför sommarens tävlingar sa Kristin att hon ville träna honom själv och hörde aldrig av sig igen. Jag har full förståelse, jag var inte mogen. Men ändå fick jag ha honom på ridlägret, antar att hon helst lät mig rida som hon visste vem jag var, än en helt ny främmande människa.

Nästa termin red jag bara lektioner för Sylvia, varje torsdag i ungdomsgruppen med varierande hästar från ridskolan. Ibland lånade jag en av Sylvias hästar och red ut med Nelly som tog hand om Sómi då. Livet rullade på och jag letade medryttarhäst för fullt, utan resultat.

 

Nelly och Sómi våren 2008

Hösten 2008 fick jag dock napp på en häst, Loki och Nellie sökte medryttare. En islandshäst och ett halvblod. Jag och Nelly kom överrens om att börja sköta dem tillsammans, som vikarie. Nelly på Nellie och jag på Loki. Nu var jag mer mogen och jobbade på med Loki som var mycket tjock och inte lika välriden. Loki hade dock galet fina gångarter! En ökad tölt som var enorm och ja, en riktigt rolig häst att rida! Men våren -10 gick jag omkull med Loki när vi galopperade, Loki snubblade lätt på sina egna fötter och det var vad som hände. Han gjorde en kullerbytta men vi båda hade en riktig tur, om han hade landat på mig hade det varit slutet för min ridkarriär. Dock fick Loki en sträckning i en sena som sedan ledde till en senskada då vi medryttare inte kollade ordentligt dagarna efteråt om han haltade eller ej. Jag tror inte han gjorde det synligt i alla fall. Men två veckor senare visade han tecken på hälta och fick vila. En lång vila väntade med många långa promenader för att återbygga senan igen.

Nu är Loki så gott som återställd vilket är väldigt skönt för min del, då det var med mig han snubblade så illa. Jag rider fortfarande Loki lite då och då, han är en så pass trevlig häst och är idag helt återställd. Ska dock inte ridas i sand eller andra mjuka sankmarker.

 

Nellie och Loki äter sitt lunchhö en kall novembermorgon 2008

Hösten 2009 sökte Kristin medryttare till Funi, jag tror jag var den första som ringde och Kristin tvekade lite. Hon var väl inte riktigt säker på om hon ville ta in mig igen – även om hon sa att hon sökte en med körkort. Men tillslut fick jag bli medryttare på prov. Den 20 oktober började jag rida och han hade börjat sättas igång efter en hälta från våren. Han var en helt annan häst än vad han var när jag slutade våren 2008. Mycket lugnare och inte alls lika mycket energi. Jag fortsatte att göra mitt jobb fram till jul som var tiden som vi satt provkontraktet på.

I början av Januari träffades vi och skrev kontraktet, från och med då var jag alltså medryttare till Funi. Red en gång i veckan och ibland mer. Många turer gick åt för att lära känna varandra i början, inga speciella krav eller så, hitta knappar medans han fortfarande sattes igång.

 

Sista lektionen på ridskolan med Funi precis innan han får sin infektion konstaterad, våren 2010.

Ibland tog jag Funi på lektionen när jag skulle rida för Sylvia för att få lite extra hjälp. Men våren 2010 slutade hon med ridskolan och Funi fick en infektion. Han skickades på sommarbete i Ersnäs vars han gick över sommaren och åt upp sig och tillfrisknade. Mer om mig, Funi och vår vardag kan du läsa om i bloggen.


Kommentarer:
#1: JOSEFINE

Sv: Jisses Adina, det inlägget har jag bara ett svagt, svagt minne av... Vad var det jag visade egentligen? Hur man ''smälte ihop'' två bilder? Kommer inte ihåg, och hittar det inte heller. Mina kategorier verkar inte fungera riktigt som de ska, så jag finner det inte :/ Tyvärr! Men om du kan förklara lite mer specifikt vad det är jag ska visa så kan jag göra en video av det! :)

2011-01-06 @ 20:34:31
#2: Maja

Gud vad roligt det var att få veta lite mer om dig, :)

2011-01-06 @ 22:27:01
#3: Linnéa

Håller med Maja, riktigt kul att få veta mer om dig :D

2011-01-07 @ 23:46:18
#4: alma

nellie är ett halvblod :)

fina bilder! :D

2011-01-08 @ 00:03:14
#5: evelina

Adina, nu är det bara så att du kikar in på min blivande hästblogg. Kollar vad jag kan korta av i inlägget om mig, tyckte det blev alldeles för långt! Hoppas att du ids det. Kramelikram :)

2011-04-25 @ 14:00:11
#6: evelina

Kolla in på min hästblogg och inlägget om mig! Jag tycker det blev för långt men vet inte vad jag ska korta av. Kan du kika in? :) Kram

2011-04-25 @ 14:01:53
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: