Adina Nyström

2011-01-07
19:26:00

Gabriel

Ibland när ni läser min blogg kan ni stöta på en häst som heter Gabriel. Gabriel är en äldre islandshästsvalack på drygt 20 år som står i samma hage som Funi. Till skillnad från Funi har han en stor mage och har absolut ingenting emot att äta lite extra i höbalen som står utanför hagen 11 månader om året som Funi allt för ofta får stå och äta från för att bygga upp en liten hömage. Han ägs av ett äldre par som brukar hjälpa Sylvia (ägaren av gården vars Funi står) när hon är upptagen med barnpassning och skötsel- och utfodring av hästarna.

Gabriel är hög i rang och ofta när man släpper ut Funi i hagen kan han få en snyting av Gabriel. Men om jag ser argt åt Gabriels håll går han iväg och Funi lämnas ifred. Gabriel vet sin plats, mycket väl.

Gabriel har bra takt i tölten men är väldigt lite riden nu på senare år vilket leder till att han har blivit mycket stel och får allt svårare att utöva de olika gångarterna och mjukgörande övningar. Just därför brukar jag ta ut honom på en liten tur under tiden som Funi äter. På senaste tiden har jag insett att Gabriel är jätterolig att longera. KG och Yvonnes barnbarn har nämligen jobbat mycket med longering och även gjort konster på hans rygg - voltige. När jag longerar gabriel klarar han av både trav, tölt, galopp och skritt. Han bockar och sparkat med frambenen så länge han orkar - och roligt har han!


Kommentarer:
#1: anna

sv: haha nä vet faktiskt inte, det kanske bara var jag som uppfattade det så :)

2011-01-07 @ 19:42:52
#2: Linnéa

Sv: Gör du omröstningarna på fnul?

Annars kan jag tänka mig att det är något i din bloggkodning, mina omröstningar får automatiskt samma färg som en del av mina färgkoder i stilmallen :P Fast det låter inte så logiskt.. jag har faktiskt ingen aning :(

2011-01-07 @ 22:11:03
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: