Adina Nyström

2011-04-30
00:34:00

Dagens Ridning

Vid tre åkte jag och mor ut till Funi idag. Hade med mig hästgodis och glansspray som jag köpte i måndags för att kunna fixa honom extra fin. När jag kom ut till hagen låg han och sov, gav honom en godis innan vi gick in i stallet. Borstade länge, tog bort päls och borstade bort massvis med damm. Kristin har bytt ut schabraket mot en vojlock och tagit bort sadelmudden, så sadeln kändes jättehård när jag väl satte mig på den.

Funi var lite småtrött när vi började, antar att han hade lite träningsvärk efter Kristins backträning igår. Skrittade igång länge innan jag sedan travade igång lång och låg i mellantempo. Lät honom skritta lite innan jag sedan började flytta i öppna i skritt och övergick sedan till tölt - fortfarande i öppna. Försökte få honom att trampa under sig ordentligt genom att byta sida ofta och få honom att vara uppmärksam på mina hjälper. Travade lite, innan jag fattade galopp i en uppförsbacke. Gjorde några försök till tempoväxlingar för att sedan bryta ner till trav och travade upp efter en skogsstig i skogen. Gick i cerpentiner över några stockar för att få honom att mjukna lite för att sedan vända hem.

Töltade på i öppna, gick över till trav och sedan tölt i öppna igen. Skrittade några steg innan jag red in på en sandstig. Fattade galopp och övade tempoväxlingar, fick vara lite hård i början för att han skulle lyssna men mot slutet behövde jag bara ta lite i tyglarna och luta mig lite bakåt för att han skulle sakta ner och sedan luta mig fram och driva lite för att få en ordentlig framåtbjudning, kul! Vände och red sandstäckan en gång till men halvvägs var han så duktig att jag vände tillbaka till vägen och travade hemåt istället. Åh så roligt det är när han lyssnar så bra men behåller framåtbjudningen!

När vi kom in var han svettig så jag svampade av honom och lät honom sedan äta sitt kraft. Hö hade jag inte tid att låta honom äta, men han fick i sig några tuggor grönt gräs. Det är lika bra att börja vänja in honom nu redan. Jag har en överraskning för er sen!


Nyvaken Funi, slickar sig om munnen efter att han fått en godis.. thih


Kommentarer:

Du kanske inte visste det, men imorgon ska du vara med mig också. ;)

2011-04-30 @ 00:48:47

Haha, jaokej. Men bra att du tycker det då (A) det blir nog kul :'D

2011-04-30 @ 01:09:47
#3: Caroline

Sv; ja det är ju verkligen nyttigt att rida för instruktör. För mig känns det väldigt viktigt, verkligen något jag måste göra för att komma framåt i min och min hästs gemensamma utveckling! :)

2011-04-30 @ 08:41:39

Sv: Oj, har ni fortfarande inte fått vår? :O Haha, ja men videungar är ju ett vårtecken :D

2011-04-30 @ 09:10:01

Sv: Jamen, eller hur. Grymt skönt :D Men jag är ju den som oftast väntar in i det sista då jag måste göra den. -.- Men så var det inte denna gången :D

2011-04-30 @ 09:12:02
#6: Maja

Åå vilken sötnos! :D

2011-04-30 @ 09:46:41

Svar: Ja, ska dom bygga muskler så måste dom ha lite att ta ifrån :) Dock får dom ju inte blir för tjocka heller då övervikt sliter på dem, lagom är bäst helt enkelt :) Eddie är dock för tunn nu, så han får man knöka i så mycket han äter upp. Inte det allra lättaste när gräset ute är mycket godare än torrt hö... Sen blir han knasig om man ökar på för mycket på kraften, så alldeles lätt är det inte :P

2011-04-30 @ 11:17:49
#8: Mina

Sv: Haha, otroligt roligt att det uppskattas! :)



UNDERBART fin header, älskar bilderna!

2011-04-30 @ 11:34:33
#9: Evelina

SV: Det är ju så att jag tycker båda verkar riktigt intressanta. Men det är just det där med hästintresset, tänk så tappar man det....

2011-04-30 @ 12:10:05

Kärlek till sista bilden ;D



sv: HAha så bra ju! xD

2011-04-30 @ 12:50:05
#11: Ellen

fy vilken gullig häst, posera kan den också x)

2011-04-30 @ 17:18:42
#12: fredrika

Gud vilken söt häst!

Måste bara säga att du tar väldigt fina bilder (alla bilder!) och har en väldigt fin blogg! :D brukar kolla in varje dag, finns alltid något nytt och roligt att läsa om. Lär sig mycket gör man också!

2011-05-01 @ 17:59:44
#13: Ellen

Sv: Pappa tänker att de e så mkt fullgubbar o sånt ute då så han släpper inte ut mig, han är VÄLDIGT överbeskyddande! Du får träna på med modellarbetet med han!:)

2011-05-01 @ 20:24:33

hahaa sista bilden :D

2011-05-03 @ 15:39:59
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: