Adina Nyström

2011-04-02
12:32:00

Rätt Handställning

Jag har lite problem med att hålla mina händer ståendes och inte liggandes som det lätt blir. Detta tror jag dock mycket beror på att jag rider med pisk - hur ska man egentligen göra för att händerna ska behållas "stående" när man vill rida med en pisk? För att kunna nå lätt med pisken till rumpan ska den gärna vila över mitt lår, men denna ställning gör att min hand tippar. Någon som har något tips?

Att rida så som Jan Brink pratade om för eleverna på Ponnyakuten om en "ridpinne" mellan tummarna är jättesmart och går lätt, men så fort som jag tar pisken i handen "tippar" min hand. Så, hur gör du när du rider med pisk UTAN att handen ska tippa?


Kommentarer:
#1: Ana

Jaa det är det verkligen! :) Bara härligt med friheten att man inte MÅSTE ha det, haha!

2011-04-02 @ 14:39:38

Tusen tack - vad glad jag blir!

2011-04-02 @ 19:10:57
#3: Anna

Det är jättesvårt med det där! Men det tipset är faktiskt riktigt bra :)

2011-04-02 @ 19:49:20

har också problem med det, med min vänster hand. kommer på mig själv hela tiden. :p

blir värre när jag har pisk!

2011-04-02 @ 21:37:43
#5: fridan

ffår samma problem jag med när jag rider med spö. nu rider jag dock typ aldrig med spö då min häst är spörädd plus att man ändå inte får tävla med det men :)



sv: ja usch är rätt ordet :(

2011-04-02 @ 22:20:27
#6: Linn

SV: Tss, piaff är en barnlek. Haha >8D

2011-04-02 @ 23:45:25
#7: Anonym

SV: Åh, hoppas! Vilka vecka har ni lov, btw? Visst är det v.16 eller? Jag vet inte själv när vi har.. pinsamt.

2011-04-03 @ 09:21:48

sv: Du har rätt i alla delar men det är så att vi kört Tobbemetoden innan med grunderna (flytta för tryck/irritation med spö, backa osv.) men det kopplar hon bort totalt vid transporten.

Hon åkte som föl, åring och tvååring utan problem och nu som treåring har hon börjat koppla bort totalt vid transporten (nästan som att gå in i trans, tänk dig att hon står med ögonen öppna och om man tar handen framför så blinkar hon inte ens). När man väl har börjat lungt och stilla med lockning av godis, Tobbemetoden osv. och hon fortfarande inte gått in så måste man få in henne innan hon får gå bort från transporten, annars får man aldrig in henne igen.

Vi har fött upp henne själva och hon har ett sjujävla humör och är en riktig bitch ibland, idag hade hon en sån dag. Det visade sig inte förens vi försökt lasta i ca. 30 min och hon blev uttråkad, men som jag sa så MÅSTE hon in annars kommer hon aldrig bort från gården igen.



Lastningen blev aldrig våldsam då vi inte ens hade chansen att få linorna bakom henne korrekt och då tog vi in Cherry och övertalningen blev lätt. Vi har nu hittat en lastningsmetod som funkar bra för henne, Cherry inne i transporten och ger Cherry godis och lockar Wilma så hon går in några steg och sedan puttar på bakifrån med en hand på rumpan så är hon inne.

Hela problemet är att hon inte är ett dugg rädd, hon bara vill inte. Och har man en gång låtit henne vinna så effekterar det resten av livet.



Vi ska anmäla henne till en clinic om lastning och då förhoppningsvis få hjälp då Cherry inte alltid kanske kan följa med i transporten.



Ville bara förklara :)

2011-04-03 @ 09:57:12

Sv; Tackar!

Okej, håller med dig om att det finns endel idioter;) Men det är ju tur att dom flesta iaf saktar in :)

2011-04-03 @ 10:28:35
#10: Linnea

Jag har också samma problem.

2011-04-06 @ 15:48:31
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: