Adina Nyström

2011-04-06
19:31:21

Dagens Ridning

Det verkar som om vädergudarna lämnat min sida, under hela vintern har vädret varit tipp-top under mina dagar (måndag och fredag vanligtvis). Men nu denna vecka har det varit regn måndag (jag), sol tisdag (Kristin) och snöblandat regn onsdag (jag). Menmen, ibland måste väl Kristin få ta del av det fina vädret också!

När jag kom ut till stallet hittade jag en mycket blöt häst idag igen, lite blod som rann efter bläsen hade han också.. Tog in och rengjorde med jodopax och lite bomull innan jag skrapade bort det mesta vattnet och sadlade. Ingen idé att lägga ner krut på borstningen nu när de är helt genomblöta. Jag tar igen det när det börjar torka!

Funi var mycket pigg idag, när man skrittar igång brukar han lunka på i sengångartempo men idag var det framåtbjudning som det ska vara, öronen fram och lyssnade bra på mina förhållningar. Flyttade lite för skänkeln för att få igång bakbenen och få honom att sänka sig innan jag började trava. Då det bildades massvis med styltor när vi skrittade kändes det inte som om det var värt att skritta så mycket - styltorna förstörde bara. Höll ett högt tempo i traven och man såg frambenen från ryggen och han jobbade på som bara den! Öronen fram men sänkte sig fint. När vi fått upp lite flås skrittade jag igen en liten kortis innan jag märkte hur styltorna byggde på igen och satte därför igång i tölt istället.

Tänkte jobba övergångar tölt - trav men han ville inte riktigt gå ner i trav efter att jag töltat så då blev det att göra det jobbigt i tölten genom att rida öppna och hålla ett förhållandevis högt tempo (så fort som takten tillät) för att sedan få honom att vilja gå ner i trav när jag ber honom om det. Han vägrade så när vi kom till korsningen red jag på en volt tills han gav upp och började trava. Det blev ingen toppentrav, han var helt slut efter töltbiten men när han började trava saktade jag av till skritt och skrittade en bra bit för att han skulle hinna få ner pulsen och lugna ner sig lite, skrittade på långa tyglar och travade ibland några steg för att få bort styltorna för att sedan gå ner i skritt ett tag till.

När han skrittat en bra bit började jag be om tölt igen, sedan ner i trav och fatta galopp. Han tyckte det var jätteroligt och ville knappt sakta av när jag bad honom, det var ett tag sedan jag galopperade efter att jag blev orolig för en senskada för 3 veckor sedan och det märktes att han har längtat efter det! Saktade av till tölt och fick till en supertölt. Gjorde halt och samlade skritten lite innan jag gick upp i tölt igen och sedan halt och fatta galopp från den samlade skritten - fick en riktig supergalopp då! Bra tempo och han sökte sig framåt neråt när jag saktade ner tempot lite och drev in bakbenen. Varvade lite tölt - galopp - trav - galopp - tölt för att få igång bakbenen och att han skulle fatta rätt galopp. TOPPEN! 

Riktigt nöjd med dagens pass, när jag kom in var han blöt från topp till tå, utsidan pga regnet och insidan pga svett. Lät honom stå inne i ca 45 minuter och äta innan jag släppte ut honom. Nu är det 5 dagar tills jag får rida igen, lite surt. Men så är livet med för många intressen.. :)


Kommentarer:
#1: Lisaaa

Sv: Ja, hon är bra söt :D! Haha, lätt :)

2011-04-06 @ 21:06:33
#2: Becka

Sv: Taaack! :) Haha, det är havet (;

2011-04-06 @ 21:30:58

sv. Om du visste hur mycket idiotiska anonyma kommentarer jag får om att jag inte kan rida min häst och alla bilder på henne där hon går i form är photoshopade, så skulle du oxå börja bli irriterad...

2011-04-06 @ 21:41:17
#4: Jenny

Sv: Haha, jag är belieber så eftersom det har varit hästar överallt på alla andra headers så tänkte jag ta en med jb, men tror det blir den jag har nu. Sen kanske jag byter om ett tag eller så :)

2011-04-06 @ 21:49:28

SV. Jag sa inte att DIN kommentar var idiotisk, jag sa att jag FÅR många idiotiska kommentarer och att jag blir irriterad av de.

2011-04-06 @ 21:59:26
#6: fridan

tur ni fick ett bra pass fastän inte vädret var på er sida :)



sv: hihi jo men jag älskar astt träna :)

2011-04-07 @ 07:14:56
#7: Lisaaa

Jag skulle nog gjort precis som du när han inte ville trava, men ibland tar det bara längre tid. Kul att det gick super ändå :)!



Skulle vara jättekul med lite ridbilder på er :)!!

2011-04-08 @ 22:03:45
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: